شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترودو: کانادا به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراین ۲۵ هزار دلار می‌پردازد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اعلام کرد که کشورش به خانواده قربانیان کانادایی هواپیمای سرنگون‌شده اوکراین ۲۵ هزار دلار برای انجام کارهای لازم تشییع جنازه و سفر به ایران پرداخت می‌کند.

ترودو، روز جمعه ۲۷ دی، در یک نشست خبری گفت: «ما با خانواده قربانیان ملاقات و نیازهایشان را بررسی کردیم. برای کمک به آنها ۲۵ هزار دلار می پردازیم.»

نخست وزیر کانادا همچنین گفت: «هر کسی به وکیل برای مشاوره حقوقی احتیاج داشته باشد، رایگان آن را انجام می‌دهیم.»

او افزود: «در کانادا مردم گرد هم جمع شدند تا یاد قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراین را گرامی بردارند. این واقعه برای ما تراژدی ملی بود.»

ترودو ادامه داد کشورش خواستار انجام یک تحقیق جامع درباره سرنگونی هواپیمای اوکراین است.

این اظهارات نخست وزیر کانادا در حالی است که کمی پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با همتای کانادایی خود در مسقط دیدار کرد. 

در این دیدار، دو طرف درباره همکاری‌های کنسولی، فنی و حقوقی میان ایران و کشورهایی که اتباع آنها در واقعه منهدم شدن هواپیمای اوکراین جان باختند، گفت‌وگو کردند.

ترودو نیز در این باره گفت: «وزیر خارجه ما با مقام‌های ایرانی در ارتباط است و خواستار اجرای عدالت برای قربانیان.»

نخست‌وزیر کانادا پیشتر در گفت‌وگو با نشریه گلوبال نیوز گفته بود اگر افزایش تنش‌های اخیر در منطقه نبود، شهروندان کانادایی سوار بر هواپیمای اوکراینی حالا زنده و در خانه پیش خانواده‌هایشان بودند.

ترودو روز جمعه افزود از ایران می‌خواهد جعبه‌های سیاه هواپیما را برای بازبینی به فرانسه بفرستد و تاکید کرد که تهران تخصص فنی و تجهیزات لازم برای تحلیل سریع جعبه‌های سیاه آسیب‌دیده هواپیما را ندارد

پیشتر پنج کشوری که تعدادی از شهروندانشان در انهدام این هواپیما با شلیک موشک سپاه پاسداران جان خود را از دست دادند، خواستار پرداخت غرامت از سوی ایران به خانواده قربانیان این واقعه شدند و به تهران هشدار دادند که دنیا به واکنشش چشم دوخته است.

وزرای خارجه کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان، روز پنج‌شنبه پس از برگزاری یک نشست مشترک هماهنگی به میزبانی کانادا در لندن، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که ایران باید زمینه یک «تحقیقات گسترده بین‌المللی، مستقل و شفاف و در دسترس کشورهای عزادار» را فراهم کند.

اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با ابراز «تعجب» از برگزاری این نشست، درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا گفت: «معلوم نیست با چه انگیزه‌ای این اظهارنظرها و طلبکاری‌ها انجام می‌شود.»

موسوی، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری ایران با این پنج کشور «بسیار روان و فراتر از انتظار» بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More