شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: در شرایط مناسب حاضرم با روحانی دیدار کنم

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که آماده است در «‌شرایط درست» با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران دیدار کند.

نشست خبری ترامپ و مکرون روز دوشنبه چهارم شهریور و در پایان نشست سران کشورهای گروه هفت انجام شد و بخش اعظم این نشست مربوط به موضوع ایران بود. 

امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه در این نشست اعلام کرد که دعوت از محمدجواد ظریف برای حضور در فرانسه هم‌زمان با برگزاری نشست گروه هفت، ایده دولت او بوده ولی دونالد ترامپ را از قصد خود برای دعوت از ظریف آگاه کرده است. 

مکرون همچنین اعلام کرد که صبح دوشنبه در تماس تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش از او برای دیدار با دونالد ترامپ دعوت کرده است. او ابراز امیدواری کرد که «روحانی و ترامپ  طی هفته‌های آینده موفق به ملاقات شوند.»

فرانسه همچنین تاکید کرد که این کشور با آمریکا در زمینه ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و بی‌ثباتی در منطقه هم‌عقیده است.

رییس‌جمهوری فرانسه، شرایط توافق با ایران را «‌بسیار ساده» دانست و گفت که در ازای ثبات و امنیت باید مزیت‌های اقتصادی برای ایران فراهم کنیم. 

در عوض ترامپ با تاکید بر این که شرایط اقتصادی ایران بعد از ریاست‌جمهوری او رو به وخامت گذاشته، گفت که آمریکا حاضر به اعطای پول به ایران نیست. او با این حال گفت که کشورهای قابل توجهی آماده ایجاد یک خط اعتباری برای ایران در صورت توافق هستند.

ترامپ ضمن انتقاد دوباره از دولت باراک اوباما برای توافق برجام، مشکل این توافق را کوتاه مدت بودن آن خواند و گفت باید مسائل دیگری در این توافق‌ لحاظ می‌شد. 

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که «‌حس خوبی» نسبت به احتمال یک توافق جدید با ایران دارد. او بار دیگر گفت که آمریکا تصمیمی برای تغییر «ساختار رهبری» در جمهوری اسلامی ندارد . 

ترامپ صبح دوشنبه ۴ شهریور  نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس رهبران کشورهای عضو گروه هفت همچنین گفته بود: « دولت او به دنبال تغییر رژیم در ایران نبوده و خواهان ایرانی قوی است. »

او تاکید کرده بود:  «مردم ایران مجبور به زندگی در شرایط غیرقابل‌قبولی شده‌اند.»

ترامپ در مصاحبه صبح‌ دوشنبه خود با خبرنگاران همچنین گفت از اینکه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را به اجلاس گروه ۷ در فرانسه دعوت کرده بود تعجب نکرده است.

او با این حال تاکید کرد که قصدی برای گفتگو با ظریف نداشته و اصولا الان برای چنین دیداری زود است.

ترامپ قبلا بارها از تمایل خود برای گفتگو با مقام‌های ایرانی صحبت کرده اما پیشنهاد او تاکنون مورد قبول تهران واقع نشده است.

مقام‌های ارشد ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها آمریکا را متهم به توطئه برای براندازی نظام اسلامی کرده‌اند.

با این حال حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران صبح دوشنبه چهارم شهریور گفت: «اگر بدانم در جلسه‌ای، با شخصی ملاقات کنم که کشورم‌ آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»

با بالا گرفتن تنش‌ها در ماه‌های اخیر بین ایران و آمریکا، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه،  سیاست فعالی را در راستای تنش‌زدایی در پیش گرفته و مرتب با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، گفتگوی تلفنی داشته است.

او گفته است برای حل و فصل تنش‌های ایران و آمریکا پیشنهاداتی دارد. این تنش‌ها از زمانی آغاز شد که ترامپ یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران برقرار کرد.

تحریم‌های نفتی اعمال‌شده علیه ایران، اقتصاد این کشور را به‌شدت تحت فشار گذاشته است. در ماه‌های اخیر، حملات خرابکارانه‌ای به نفتکش‌های عبوری از آب‌های جنوبی ایران صورت گرفت که آمریکا و برخی دیگر کشورها انگشت اتهام را به سمت ایران گرفتند اما جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است. سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به دست نیروهای ایرانی بر شدت تنش‌ها افزود و دو کشور را تا آستانه رویارویی نظامی پیش برد.

ایران در واکنش به اعمال تحریم‌های آمریکا اقدام به توقف برخی تعهدات برجامی خود کرده و این توافق را تا آستانه فروپاشی پیش برده است.

ماکرون روز یک‌شنبه سوم شهریور با ظریف دیدار کرد و رسانه‌ها گزارش دادند که او «پیشنهاداتی مانند رفع برخی تحریم‌‌های آمریکا یا سازوکاری برای جبران خسارات اقتصادی وارده به ایران» را با او مطرح کرده است.

دولت آمریکا تاکنون نشانه‌ای از تمایل برای کاهش تحریم‌ها از خود بروز نداده است. اما ماکرون تاکید کرده لازمه هر امتیازی، پایبندی کامل ایران به مفاد برجام است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More