شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: خبر اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی برای مقابله با ایران جعلی است

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد اعزام ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه برای مقابله با ایران را تکذیب کرد.

او روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: «به‌نظرم خبر جعلیه، خب؟ آیا توانایی‌اش رو دارم؟ قطعا. ولی برنامه‌‌اش رو نداریم. امیدواریم لازم هم نباشه برنامه‌اش رو بریزیم. اگر هم چنین قصدی داشته باشیم، یک عالمه بیشتر از این نیرو می‌فرستیم.»

نیویورک‌تایمز در گزارشی از قصد ایالات متحده آمریکا برای اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خاورمیانه خبر داده بود. این روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های دولتی این کشور گزارش داده بود پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در جلسه‌ای در روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت آخرین برنامه اقدام احتمالی نظامی واشنگتن علیه تهران را برای دستیاران ارشد امنیت ملی ترامپ شرح داده است.

نیویورک‌تایمز نوشته بود در صورتی که ایران به نیروهای آمریکایی حمله کند یا بکوشد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، آمریکا حدود ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند. در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است تغییراتی که در برنامه اقدام نظامی علیه ایران صورت گرفته به دستور جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بوده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، در حال حاضر برنامه‌ای برای حمله زمینی به ایران در نظر گرفته نشده است و در صورت چنین تصمیمی تعداد بسیار بیشتری نیرو لازم خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته بود برنامه ارائه‌شده بیانگر نفوذ بولتون در دولت ترامپ است. او بیش از یک دهه قبل موفق به متقاعد ساختن جرج بوش، رییس‌ جمهوری وقت آمریکا، به حمله به ایران نشد.

خبرنگار این روزنامه می‌گوید جزئیات طرح را از زبان دستکم شش نفر از مقام‌های امنیت ملی حاضر در جلسه شنیده است.

نیویورک‌تایمز نوشته بود از جمله افراد شاخص حاضر در جلسه روز پنج‌شنبه علاوه بر شاناهان و بولتون، جینا هسپل، رییس آژانس اطلاعات مرکزی موسوم به سیا، جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، و دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی، بودند.  

به گزارش این روزنامه، تعداد نیروی پیشنهادی حاضرین در جلسه را شوکه کرد. این تعداد سرباز تقریبا نزدیک به تعداد نیروهای اعزامی آمریکا به عراق در حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ است.

این در حالیست که رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ در پاسخ به اینکه آیا به دنبال تغییر حکومت در ایران است یا خیر، گفت: «ببینیم اوضاع در مورد ایران چطور پیش خواهد رفت. اگر کاری کنند، اشتباه خیلی بدی است.»

بخش از طرح جدید، مربوط به اقدام نظامی احتمالی علیه ایران در صورت از سرگیری تولید سوخت هسته‌ای است که طبق توافق برجام متوقف شده است. ایران ۹۷ درصد سوخت هسته‌ای تولیدی را  در سال ۲۰۱۶ به خارج از کشور منتقل کرد و در حال حاضر سوخت کافی برای پیش رفتن به سوی ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

توافق برجام در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی منعقد شد. اما ترامپ سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم‌های لغوشده علیه جمهوری اسلامی را مجددا اعمال کرد.

یک سال پس از خروج ترامپ، دولت ایران اعلام کرد به علت عدم بهره‌مندی از منافع برجام، اجرای دو تعهد مربوط به تولید آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را متوقف خواهد کرد. شرط ایران برای تعهد کامل به برجام، رفع تحریم‌های نفتی و بانکی اعلام شده است.

ترامپ بارها گفته است آمادگی دارد با مقام‌های جمهوری اسلامی به یک توافق جدید برسد. تهران شرط خود را برای گفت‌وگو بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز اختلافات درون دولت آمریکا درباره نوع واکنش به ایران تشدید شده است. برخی مقام‌های ارشد می‌گویند ارائه طرح اقدام نظامی نشانگر تهدید ایران برای نیروهای آمریکایی است، اما برخی دیگر که موافق راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل تنش‌های فعلی‌اند برنامه اقدام نظامی را ترفندی برای هشدار به ایران تعبیر می‌کنند.

وزرای امور خارجه اروپا در دیدار روز دوشنبه‌ با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نسبت به تشدید تنش بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کردند.

دو نفر از مقام‌های امنیت ملی آمریکا گفته‌اند که به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ در ماه دسامبر برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و کاهش حضور در آب‌های منطقه خیال رهبران ایران را از عدم تمایل آمریکا به جنگ با این کشور راحت کرده است.

اخیرا وزارت دفاع آمریکا یک فروند ناو هواپیمابر، بمب‌افکن‌های ب-۵۲، سامانه دفاع موشکی پاتریوت و دیگر ادوات نظامی را برای مقابله با تهدیدات احتمالی از سوی ایران به خلیج فارس اعزام کرد.

اما گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در ایمیلی که روز دوشنبه به نیویورک‌تایمز ارسال کرد نوشت: «رییس‌ جمهوری صریح گفته است که آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نبوده و آماده گفت‌وگو با رهبران این کشور است.»

او در ادامه توضیح داد: «با این حال، گزینه انتخابی ایران طی ۴۰ سال خشونت بوده است و ما آماده‌ایم از نیروها و منافع آمریکا در منطقه دفاع کنیم.»

طرح جنگی قبلی وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با ایران با اسم رمز نیترو زئوس شناخته می‌شد که هدف استفاده از عملیات سایبری برای فلج کردن ایران در ساعات اولیه هر گونه درگیری بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More