شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: تحریم‌های جدید علیه ایران تا ۴۸ ساعت دیگر اعلام می‌شود

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، گفت ایالات متحده بیانیه‌ای درباره چگونگی پاسخ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی منتشر می‌کند و همزمان تحریم‌های فزاینده و جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد کرد.

رییس جهموری ایالات متحده گفت که از وزیر خزانه‌داری این کشور خواسته است تا تحریم‌ها علیه ایران را «به شکل قابل توجهی» افزایش دهد و جزییات آن تا ۴۸ ساعت دیگر اعلام خواهد شد.

ترامپ همچنین گفت: «بیانیه‌ای در مورد نحوه پاسخ به حمله آرامکو منتشر خواهیم کرد.» او درباره پاسخ آمریکا نسبت به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی گفت: «گزینه‌های زیادی داریم و جنگ گزینه آخر است.»

همزمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که به عربستان سعودی سفر کرده است طی سخنانی در جده حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی را «اقدام جنگی» خواند و گفت: «حمله به تاسیسات نفتی آرامکو کار ایران بود و اقدام به جنگ است.»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، ساعاتی پیش در توییتی اعلام کرده بود: «به وزیر خزانه‌داری دستور داده‌ام تحریم‌های کشور ایران را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.»

این اقدام واکنشی به اتهامات وارده به ایران درباره دست داشتن در حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی باشد. 

خبرگزاری رویترز نوشت چنانچه شواهد مبنی بر نقش ایران در این حملات که تولید نفت عربستان سعودی را نصف کرد، احراز شود، آمریکا و عربستان سعودی برای اقدام علیه ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت. 

رییس جمهوری آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران اعمال کرد.

پس از آن در جریان سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و در پی چند روز تنش شدید، ترامپ گفت که حمله به مواصعی در ایران را دقایقی قبل از اجرا لغو کرده است. در پی این تنش‌ها آمریکا فرماندان نیروهای دریایی، زمینی، و هوافضای سپاه و همچنین فرماندهان مناطق نیروی دریایی سپاه پاسداران در حاشیح خلیج فارس و دریای عمان را تحریم کرد.

تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در هفته‌های گذشته به اجرا در آمد.

حملات روز شنبه به یک مجتمع عظیم پالایشی و یک میدان مهم نفتی در عربستان سعودی از سوی برخی مقام‌های آمریکایی ازجمله مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به ایران نسبت نداده شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی آن را رد کرده و تاکید دارند که این حمله از سوی حوثی‌های یمن، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، انجام شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More