شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گزارش سی‌ان‌ان از ساعات پرتنش در اتاق بحران کاخ سفید؛

ترامپ به دنبال جنگ نبود

 

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به اتفاقات و حواشی جلسه روز پنجشنبه ۳۰ خرداد دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، و نمایندگان این کشور در پی سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است.

بنا بر این گزارش، ترامپ حین جلسه که در «اتاق بحران» کاخ سفید تشکیل شد از یک سو درگیر «لفاظی‌های جنگ‌افروزانه‌» خود بود و از طرفی دیگر می‌خواست سیاست خارجی غیرمداخله‌جویانه‌اش را به نمایش بگذارد.

جیمز ریش، رییس روابط خارجی سنا، گفته است ترامپ قادر نبود تصمیم قاطعی بگیرد و به مباحثی که از سوی نمایندگان ارائه می‌شد گوش فرا می‌داد.

به گفته ریش، چیزی که مشخص بود آن بود که ترامپ رییس‌جمهوری بود که « به دنبال جنگ نبود».

او اضافه کرد: «من واقعا شاهد تقلای او بودم.»

آدام اسمیت، رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «رییس‌جمهور حقیقتا مشغول کلنجار با این موضوع بود.»

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ درگیر نظرات نمایندگان شورای امنیت کلی بود که معتقد بودند آمریکا باید این اقدام ایران را با انجام حملاتی هدفمند تلافی کند.

یک مقام ارشد آمریکایی ضمن تاکید بر «جدیت» ترامپ، به سی‌ان‌ان گفت رییس‌جمهور آمریکا به این باور رسیده بود که نظامیان قادر به پیش‌بینی نحوه برخورد ایران با حملات احتمالی از طرف آمریکا نبوند و یکی از دغدغه‌های مهم این دولت این بود که آغازگر جنگ گسترده‌تری نباشد.  

سی‌ان‌ان نوشت: «مقام‌های نظامی از اینکه ترامپ دستور حمله نظامی را به علت عدم قطعیت نداد خوشحال شدند. در پایان روز خیلی‌ها می‌گفتند ایران با حمله به نفتکش‌ها و پهپاد اساسا دارد این پیام را القا می‌کند که خواهان گفتگوست.»

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که ترامپ به دنبال گزینه نظامی نبوده و اساسا به «تحریم‌های بیشتر» فکر می‌کند. او اضافه کرد: «ما زمینه‌های بیشتری برای اعمال فشار از طریق تحریم داریم.»

ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت سال گذشته، شدیدترین تحریم‌های نفتی و بانکی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

سی‌ان‌ان نوشت جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، و مایک پنس، معاون اول ترامپ، در صدد ترغیب او به انجام حملات هدفمند علیه مواضع جمهوری اسلامی از جمله رادارها و سامانه‌های موشکی بودند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت علیرغم «اتفاق آرای کامل در بین مشاوران رییس‌جمهور و مقام‌های وزارت دفاع درباره پاسخ مناسب به فعالیت‌های ایران»، این شخص رییس‌جمهور بود که «تصمیم نهایی را گرفت» و هر گونه حمله را متوقف کرد.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی روز جمعه گفت به علت احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر در صورت حمله به مواضع ایران از این تصمیم صرف‌نظر کرده است.

به گفته یک مقام کاخ سفید، ترامپ در جلسه روز پنجشنبه ۳۰ خرداد برآوردی از تلفات احتمالی را از مقام‌های نظامی خواسته بود.

او اضافه کرد: «او (ترامپ) پس از اینکه میزان تلفات را خوب حلاجی کرد دستور لغو حمله را نیم‌ساعت قبل از آغاز آن داد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More