شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: ایران مایل به توافق است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا گفت به نظرش ایران تمایل به توافق دارد و این تمایل «‌هوشمندانه» است. 

ترامپ روز شنبه هشتم تیرماه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ ، همچنین جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا را متهم به دخالت در سیاست‌خارجی این کشور در ارتباط با ایران کرد.

او گفت: «فکر می‌کنم جان کری که با ایران زیاد صحبت می‌کند شاید چیزهایی مانند این می‌گوید که مثلا اگر ۱۵ ماه دیگر صبر کنید ترامپ انتخابات را می‌بازد و سپس می‌توانید با کسی که کمتر از ترامپ سخت‌گیر باشد سروکار داشته باشید.»

رییس‌جمهوری آمریکا در این نشست خبری بار دیگر بر تلاش این کشور برای ممانعت از دسترسی تهران به سلاح‌ هسته‌ای تاکید کرد و گفت کشورش هرگز اجازه چنین کاری را نخواهد داد. 

مقام‌های ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و می‌گویند برنامه هسته‌ای را با اهداف صلح‌امیز دنبال می‌کنند. 

ترامپ با بیان این که امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه خواهان ملاقات با مقام‌های تهران شده است، گفت که او مکرون را برای این موضوع تشویق کرده است. 

او در جریان نشست خبری‌اش در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ همچنین گفت که موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی را با محمد‌بن‌سلمان ولیعهد این کشور طرح کرده است. 

ترامپ در برابر اصرار خبرنگار سی‌ان‌ان، که از او پرسید «آیا قبول دارید که کشتن یک روزنامه‌گار به دست دولت نفرت‌انگیز است؟»، پاسخ داد: «بله قبول دارم. به نظرم وحشتناک است.» 

 او اضافه کرد که عربستان سعودی «موضوع را جدی گرفته و آن را پیگیری می‌کند.»

ترامپ همچنین تصریح کرد: «کسی تاکنون انگشت اتهام را مستقیما به سمت پادشاه آینده عربستان سعودی نگرفته است.»

ترامپ در این کنفرانس از احتمال دیدار با  کیم جونگ‌اون رهبر کره شمالی هم خبر داد و گفت او را برای یک دیدار کوتاه دعوت کرده است. 

او توضیح داد: «ما از یک دیدار مفصل حرف نمی‌زنیم. فقط در حد سلام علیک.»

ترامپ گفت کیم او را در توییتر دنبال می‌کند و همین موضوع سبب شده پاسخ رهبر کره شمالی را به دعوت برای گفتگو زودتر دریافت کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More