شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: ایران خیلی خیلی باید مراقب باشد

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، در اظهارنظری کوتاه بار دیگر ایران را تهدید کرد و گفت که خیلی خیلی باید مراقب باشد.

رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۴ تیرماه پیش از سفر به نیوجرسی در پاسخ به پرسشی درباره ایران در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «خواهیم دید که درباره ایران چه اتفاقی می‌افتد. ایران بایستی خیلی خیلی احتیاط کند.»

ترامپ روز چهارشنبه گذشته در واکنش به گفته‌های جدید حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، درباره افزایش بی‌محدودیت سطح غنی‌سازی اورانیوم، این اقدام ایران را یک «تهدید تازه» توصیف کرد. به گفته رییس جمهوری آمریکا، ایران باید مراقب تهدیدهایی که می‌کند باشد؛ چرا که این تهدیدها می‌تواند در نهایت به خودش برگردد و ضربه‌ای بخورد که تا حالا کسی نخورده است.

به گفته روحانی، از روز یکشنبه این هفته، ۱۶ تیرماه، ایران در هر سطحی که لازم بداند دست به غنی‌سازی اورانیوم خواهد زد. رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت خطاب به کشورهای طرف معاهده در سند برجام گفت:«اگر می‌خواهید اظهار تاسف کنید، از هم اکنون اظهار تاسف کنید، اگر هم بنا است بیانیه بدهید، از هم اکنون بدهید.»

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه هفته گذشته به احتمال راه‌اندازی مجدد راکتور هسته‌ای اراک اشاره کرد. به گفته روحانی: «اگر تا ۱۶ تیر به تمام تعهدات خود عمل نکنید، ما رآکتور اراک را به شرایط سابق برمی‌گردانیم، یعنی به شرایطی که به قول شما خطرناک است و می‌تواند پلوتونیم تولید کند، مگر این که شما به همه تعهدات خود عمل کنید.»

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه خواهان تشکیل نشست ویژه «شورای حکام» درباره وضعیت ایران شد. نماینده آمریکا در بیانیه‌‌ای که روز جمعه منتشر کرد نوشت: «ایران مدعی پایبندی به برجام است؛ در حالی که گزارش‌ها حکایت از نقض برجام از سوی ایران دارد.» 

روز جمعه، تنها چند ساعت پس از درخواست آمریکا، سخنگوی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» اعلام کرد که جلسه «شورای حکام» با محوریت برنامه اتمی ایران هفته آینده، ۱۹ تیرماه، برگذار خواهد شد. ایران در واکنش گفته است که فعالیت‌های اخیرش، در خصوص سند برجام، ربطی به صلاحیت‌های شورای حکام آژانس ندارد. بنا به اعلام نمایندگی ایران در امور سازمان‌های بین‌المللی در وین، این «طنز تلخی» است که کشوری که خودش با خارج شدن از برجام آن را نقض کرده است حالا دارد نسب به عدم اجرای همان موافقت‌نامه ابراز نگرانی می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More