شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: از حمله به ایران منصرف نشدم، فقط آن را متوقف کردم

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا ساعتی پس از آنکه اعلام کرد که از روز دوشنبه تحریم های «سخت» دیگری علیه ایران وضع خواهد کرد، در توییت دیگری گفت که هرگز از حمله به ایران منصرف نشده و عقب نشینی نکرده است. او تاکید کرد که فقط حمله را برای زمان خاصی متوقف کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه ابتدا در توییتی علام کرد که از روز دوشنبه تحریم های «سخت» دیگری علیه ایران وضع خواهد کرد. او با تاکید براینکه «ایران هیچ‌وقت نباید به سلاح هسته ای دست یابد» گفت که  منتظر روزی است که تحریم‌ها برطرف شده و ایران‌ دوباره به کشوری «خوشبخت و مولد» تبدیل شود. ترامپ همچنین بار دیگر برجام را «افتضاح اوباما» توصیف و تاکید کرد که تحت آن برنامه جمهوری اسلامی در مسیر دستیابی به سلاح قرار داشت و به همین دلیل آن برنامه قابل ادامه دادن نیست.

ساعتی بعد رئیس جمهور آمریکا در توییت دیگری درباره لغو دستور حمله به ایران در شامگاه جمعه توضیح داد و گفت: «من  هرگز از حمله به ایران عقیب نشینی نکردم.» او با اشاره به گزارش هایی که در رسانه ها درباره لغو حمله متقابل شامگاه جمعه منتشر شده، گفت که این برداشت ها اشتباه است و «من حمله را فقط  برای زمان خاصی متوقف کرده ام.»

علاوه بر این، ترامپ روز شنبه اول تیرماه در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد و گفت «‌هدف آمریکا» جلوگیری از «‌دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای» است.

سپاه پاسداران ایران، پنجشنبه هفته گذشته ۳۰ خرداد ماه، یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و گفت که این پهپاد به حریم آب‌های سرزمینی ایران تجاوز کرده بوده است. آمریکا می‌گوید این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده است.

رییس‌جمهوری آمریکا  روز‌ جمعه تایید کرد که حمله به سه نقطه در ایران در واکنش به سقوط یک پهپاد‌ آمریکایی را  ده دقیقه قبل از انجام آن به دلیل احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر متوقف کرده است. 

در همین حال رییس‌جمهوری آمریکا در سخنان روز شنبه خود در واکنش به اعلام سپاه پاسداران مبنی بر پرهیز ایران از هدف قرار دادن یک هواپیمای مسافربری آمریکایی با ۳۵ سرنشین که در نزدیکی پهپاد سرنگون شده پرواز می‌کرد، گفت ایران «کار خیلی هوشمندانه‌ای» کرد که به هواپیمای سرنشین دار آمریکایی حمله نکرد.او گفت ما متوجه اهمیت این تصمیم هستیم.

ترامپ همچنین از تصمیم خود برای مذاکره درباره ایران در جریان سفر خود به «کمپ‌دیوید» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که حکومت ایران هوشمندی به خرج دهد و برای مردم‌اش اهمیت قائل شود.

ترامپ  گفت: «بیایید عظمت را دوباره به ایران برگردانیم.» ارجاع او به شعار کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ بود که می‌گفت «بیایید عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم.» رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت دوستان ایرانی زیادی دارد و آن‌ها مردمانی فرهیخته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More