شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تدوین پیش‌نویس طرح استیضاح ظریف

 

هم‌زمان با پاسخ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به منتقدان سخنانش درباره پول‌شویی در ایران، یک نماینده اصول‌گرای مجلس خبر داد اگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع نشود،‌ طرح استیضاح او آغاز خواهد شد.

اما وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به این انتقادها گفت «نوار» صحبت‌‌هایش در این‌باره وجود دارد. به گزارش ایسنا، ظریف گفت: «درخواست می‌شود افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته‌اند؛ در واقع گاهی افراد ببر کاغذی می‌سازند و آن را به‌خوبی شکار می‌کنند».

برخی نمایندگان مجلس ظریف را برای ادای پاره‌‌ای توضیحات درباره سخنانش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احضار کرده‌‌اند. به نوشته تسنیم، در‌صورتی‌که از پاسخ‌‌های وزیر امورخارجه قانع نشوند، قرار است طرح را برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه بفرستند.

حسین‌علی حاجی دلیگانی، از نمایندگان اصولگرای مجلس، با اشاره به نامه نمایندگان، به تسنیم گفت مجلس به ظریف ۴۸ ساعت «مهلت» داده تا مدارک خود را به نمایندگان ارائه کند. به گفته او، در‌غیر‌این‌صورت «پیش‌نویس طرح استیضاح وزیر امور‌خارجه تدوین شده» و استیضاح او به جریان خواهد افتاد.

محمدجواد ظریف  هفته گذشته در گفت‌وگویی با وب‌‌‌سایت خبر‌آنلاین، با اشاره به مخالفت‌‌ها در داخل ایران برای پیوستن به FATF، گفته بود پول‌شویی در این کشور یک «واقعیت» است و«پشت برخی نگرانی‌ها» درباره پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) «منافع اقتصادی» وجود دارد.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه افزوده بود، برای اثبات اظهارات خود درباره پول‌شویی اگر کدی هم داشته باشد، امکان علنی کردنش را ندارد. اما اشاره کرده بود: «کدهای زیادی در مورد میزان پول‌شویی در کشور وجود دارد».

این سخنان ظریف با انتقادهای زیادی به‌خصوص از سوی اصولگراها مواجه شد که این حرف‌ها را کمک به «دشمن» برای تحت فشار قرار دادن ایران توصیف می‌کردند. آن‌‌ها از ظریف خواسته‌‌اند اسناد و مدارک حرف‌های خود را ارائه کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More