شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم بازداشت هشت زن امضاکننده «بیانیه برای استعفای خامنه‌ای» بدون دسترسی به وکیل

هشت تن از امضا کنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای» درحالی همچنان در «بازداشت موقت» به سر می‌برند که به اعضای خانواده ‌آن‌ها اجازه ملاقات داده نمی‌شود، به وکیل دسترسی ندارند و با گذشت هفته‌ها از بازداشت آن‌ها تاکنون مقام‌های قوه قضاییه و همچنین مقام‌های دولت حسن روحانی توضیحی درباره دلیل بازداشت و اتهام این هشت زن ارایه نکرده‌اند.

 در تازه‌ترین خبر از هشت تن از زنان امضا کننده «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای»، منابع مطلع گفتند که نرگس منصوری یکی از این زنان که  از بیست و یکم مرداد ماه بازداشت شده است  پس از سه روز اعتصاب غذا در سیزدهم شهریور از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

بنابر گزارش منابع مطلع، منصوری از زمان بازداشت ابتدا مدت ۲۰ روز در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحت بازجویی قرار گرفته است و پس از آن به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود و پس از سه روز اعتصاب غذا در این زندان، روز سیزدهم شهریور به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

منصوری، فعال مدنی و کارگری و کنشگر حقوق زنان است. او از اعضای سندیکای شرکت واحد و فرزند جانباز شهید، که یک فرزند ۱۲ساله دارد. او یکی از امضا کنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است که دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ منتشر شد.

«فعالان مدنی و کنشگران حوزه زنان» در ایران در این بیانیه حکومت فعلی را «نظام ضد زن» خواندند و با اشاره به این‌که «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده، اعلام کردند که در مبارزه‌ای با تکیه به شیوه‌های مدنی و بدون خشونت «علیه این نظام ضد زن به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی»‌ هستند که «در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود».

از زمان انتشار «بیانیه ۱۴کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» در چهاردهم مرداد، تاکنون هفت تن از زنان امضا‌ کننده این بیانیه بازداشت شده‌اند و فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی زندانی عقیدتی، یکی دیگر امضا کنندگان این بیانیه نیز پیش از انتشار علنی آن بازداشت شده بود.

حوریه فرج‌زاده خواهر شهرام فرج‌زاده از کشته‌شدگان پس از انتخابات سال۱۳۸۸، فاطمه سپهری فعال مدنی و حقوق زنان و همسر شهید، شهلا جهان‌بین فعال مدنی، شهلا انتصاری  فعال کارگری و کنشگر حقوق زنان، زهرا جمالی فعال مدنی و کنشگر حقوق زنان، گیتی پورفاضل وکیل و حقوقدان عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در کنار نرگس منصوری و فرنگیس مظلوم، هشت تن از چهارده امضا کننده «بیانیه برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» هستند که در یک ماه گذشته بازداشت شده و زندانی شده‌اند.

نرگس منصوری پیش از بازداشت با انتشار ویدیویی با تاکید بر این‌که «تبعیض‌ها و ستم علیه زنان ایران در جمهوری اسلامی یک آپارتاید جنسیتی تمام عیار است» اعلام کرد: «علیرغم تمام تلاش‌ها و مبارزات مدنی جنبش زنان هنوز ظلم و ستم و تبعیض علیه زنان در ایران بیداد می‌کند. زنان در جمهوری اسلامی شهروند درجه دوم محسوب می‌شوند. »

نرگس منصوری با بیان این‌که هنوز در جمهوری اسلامی «زنان از حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق ارث برابر محروم هستند و حق رهبر شدن و رییس جمهور شدن و وزیر و قاضی شدن را ندارند»، گفت: «زنان حق ورود به استادیوم ورزشی را ندارند. از بدیهی‌ترین حق خود، حق پوشش اختیاری محروم هستند. زنان حق آواز خواندن و حق رقصیدن ندارند. دختران ایران با پدیده شوم دختر همسری مواجه هستند و این کودک آزاری که در حقیقت تجاوز به کودک است در جمهوری اسلامی مجاز است.»

او گفت که به عنوان یکی از امضا کنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن» بر این باور است که «حقوق زنان اولین قربانی جمهوری اسلامی است» و «رژیم جمهوری اسلامی ‌یکی از زن ستیزترین و ضد انسانی‌ترین رژیم‌های جهان است.»

منصوری در آن ویدیو تاکید کرد: «جمهوری اسلامی زندگی ایرانیان به ویژه طبقه تهیدست را تباه کرده و چیزی جز جنگ‌افروزی، خشونت، ناامنی و فقر و فلاکت، اعتیاد کودکان کار، بیکاری، ناامیدی و خودکشی از گرسنگی و نداری،شکنجه، اعدام» به همراه نداشته‌است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More