شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم بازداشت دو پژوهشگر فرانسوی؛ فرانسه سفیر ایران را احضار کرد

وزارت خارجه فرانسه در اعتراض به وضعیت فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی و رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی که اکنون در ایران زندانی‌اند، بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس را احضار کرد.

انیس ون در مول، سخنگوی وزارت خارجه  فرانسه، روز جمعه ششم دی، با انتشار بیانیه‌ای، درباره احضار قاسمی نوشت «درخواست فرانسه مبنی بر آزادی فوری هموطنانمان و این که مقام‌های ایرانی باید نسبت به وضعیت آنان شفافیت کامل نشان دهند»، به سفیر ایران یادآوری شده است. 

در این بیانیه همچنین آمده است: «همان‌طور که رییس جمهوری و وزیر بارها تاکید کرده‌اند، زندانی کردن آن‌ها غیرقابل تحمل است. وزارت خارجه نگرانی شدید ما را درباره وضعیت خانم فریبا عادلخواه که دست به اعتصاب غذا زده، به سفیر ایران گوشزد کرد و بار دیگر درخواست ما برای دسترسی کنسولی، که تاکنون پذیرفته نشده را یادآور شد.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد که این کشور«وضعیت دو هموطن خود را با دقت فراوان و در رابطه نزدیک با نزدیکانشان دنبال می‌کند».

در پایان بیانیه نیز آمده است: «مقام‌های فرانسوی برای به دست آمدن آزادی آن‌ها به اقدام‌های خود را با قاطعیت ادامه خواهند داد.»

به تازگی، عادلخواه و کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران، با نوشتن نامه‌ای ضمن اشاره به شکنجه‌های روانی و محرومیت از حقوق قانونی، از اعتصاب غذای خود در اعتراض به وضعیتشان خبر دادند.

این دو پژوهشگر در نامه‌ای که روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه منتشر شد، اعلام کردند صرفا به دلیل «فعالیت‌های آکادمیک» در ایران زندانی شده‌اند.

مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیاست که در پاییز سال ۱۳۹۷ در ایران بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران برای او به اتهام جاسوسی ده سال حکم حبس صادر کرده است. او تابعیت دوگانه استرالیایی بریتانیایی دارد. 

دولت استرالیا در واکنش به وضعیت مور گیلبرت شرایط او را «پیچیده »توصیف کرده و از تلاش برای آزادی او خبر داده است. 

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا،‌ برقراری کمک‌های کنسولی به این شهروند استرالیا را مورد اشاره قرار داده و وزیر خارجه این کشور نیز اعلام کرده اتهام جاسوسی به او را نمی‌پذیرد. 

عادل‌خواه مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خردادماه از سوی سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

امانوئل مکرون، ریاست‌جمهوری فرانسه، حبس شهروند این کشور در ایران را «غیرقابل قبول» خوانده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More