شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تخلیه سوسنگرد، شوش و دزفول ضروری اعلام شد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور تخلیه سوسنگرد، شوش و دزفول را ضروری خواند.

به گزارش ایلنا، وزیر کشور تخلیه برخی مناطق حاشیه رودخانه‌های در حال طغیان در خوزستان به ویژه مناطق سوسنگرد، شوش و دزفول را ضروری دانست و گفت: مردم مناطق درگیر بحران مطمئن باشند توصیه و درخواست مسئولین برای تخلیه فوری منازل اهمیت بسیاری در حفظ جانشان دارد و کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به هشدارهای امدادرسانان می تواند لطمات جدی به سلامتی آنها وارد کند. 

رئیس هلال احمر ایران می‌گوید ۱۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان به اسکان اضطراری نیاز دارند.

علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر ایران در گفت‌وگو با تلویزیون ایران ، وضعیت استان خوزستان را نامناسب خوانده و گفته: «آب از استان‌های ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است و با باز شدن سدها احتمالا روستاهای زیادی زیر آب خواهند رفت و در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.»

فرماندار شوش با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این شهر  از تخلیه ۳۰ روستا در مجاورت با رودخانه‌های مختلف خبر داد و گفت دستور تخلیه ۷۰ روستای دیگر هم صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عدنان غزی، ‌ فرماندار شوش ضمن هشدار نسبت به سرریز رودخانه‌های دز و کرخه از اهالی روستا‌های حاشیه دو رودخانه دز و کرخه در بخش شاوور، مرکزی و فتح المبین خواسته تا خانه‌های  خود را تخلیه کنند. به گفته فرماندار شوش، دانشگاهها، مـدارس، سالن‌های ورزشی، حسینیه‌ها و مساجد سطح شهر شوش آمـاده اسکان مردم هستند.

اسامی روستاهایی که تخلیه آنها در دستور کار قرار گرفته عبارتند از: فـدیم، مجید عبدالله، علی جـادر، دوار، دبات، سیدعدنان، سید موسی، بنـده، عصـافره، خیـرآباد ثانی، شیـخ فنـدی، آلبـوحمـدان، حمـدانی غرب، پل میـان آب در بخش مرکزی؛ فلیح دونار، شهـر فتح المبین، صـالح داود، حمـودی، شیخ علی زامل، مـزعل ضمدی در بخش فتح‌المبین؛ روستا‌های خویس، بنادر، بنه رحیمه، حبائیه، دوحی، سن بهادل، سن کریم، حویش جدید، بیت حاتم، عبـدالخان پایین (سیدعباس)، خشـه، راضی حمـد، محمـد غضبـان، شیخ فـالح، شیخ نادر، شیخ صـالح سعد، استقلال، شیخ زویر، خمیس سعـد، شلیغم، کاظم حمد، خسرج مزبان، کریم خلف، گصـاد، شمخی، شنین حسین، بیت موزان، شیخ نادر، فالح، سعید ثامر، اکیوش، فرج دیوان، فهـد، عشیره خلف، خمـاط، امطلب، ابولقیفه، گطش، خلیفه حیدر، کاظم حیدر، یباره، یدی، غایب، محارب، زبید دبات، بیت نور، مـزرعه ۲، مزرعه ۳، سیدخلف صادق در بخش شاوور.

در همین حال، فرماندار هویزه هم دستور تخلیه دست‌کم ۱۰ روستا را صادر کرده است. اسامی این روستا‌ها عبارتند از: مومنیه ۱و۲، گریشیه، دغاغله، سمومیه، بنی نعامه جنوبی، البوکرم الله و مومنیه، غمیجه، زین العابدین.

در همین حال امدادرسانی در استان لرستان در جریان است. با افزایش بحران سیل در استان لرستان، گروه‌های واکنش سریع امدادی و همچنین ۱۲ فروند بالگرد به منطقه سیل‌زده پلدختر وارد شدند.

به گزارش ایسنا، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با انتقاد از نحوه امدادرسانی در پلدختر گفت: «مشکلات پلدختر زیاد است و مدیریتی وجود ندارد» او افزود: «هیچ مسئول دولتی جرات ورود ندارد؛ چرا که مردم عاصی هستند.»

به گفته فرمانده نیروی زمینی سپاه در پلدختر«مردم نیاز مبرم به پتو و لوازم گرمایشی دارند.»

امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش وضعیت شهر پلدختر را «بسیار اسفبار» خوانده و گفته پل‎ها و جاده‎ها همه قطع شده و روستاها تا سقف خانه ها زیر آب رفته‌اند.

بارندگی شدید در استان‌های کشور که از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۷ در مازندران شروع شد همچنان ادامه دارد سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق مختلف شده و ده‌ها کشته به جا گذاشته و خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

راه‌های منتهی به خرم‌آباد، مرکز استان، بسته شده و با مرگ دو نفر در شهرهای معمولان و ویسیان، شمار کشته‌شدگان سیل در لرستان به هفت نفر رسید.

خبرگزاری فارس گزارش داده که با طغیان رودخانه «کشکان» ۵ هزار واحد مسکونی در پلدختر زیر آب رفته‌اند و مردم در محاصره سیل، هیچ راه ارتباطی برای خروج از این وضعیت ندارند.

این خبرگزاری تاکید کرد که چنانچه طی ساعات آینده فکری اساسی و کمکی مؤثر از سوی نهادهای مسئول برای امدادرسانی به مردم پلدختر صورت نگیرد، شاهد «فاجعه عظیم انسانی» در این شهرستان خواهیم شد.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، هم از مردم خواست: «برای امدادرسانی به سیل‌زدگان استان لرستان بشتابید.»

همچنین شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی، اعلام کرد: «بالگردهای نیروی زمینی ارتش به منظور امدادرسانی به مردم پلدختر که در سیلاب گرفتار شده اند، راهی این شهر شدند.»

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، هم اکنون رودخانه خرم‌رود و رودخانه شهرستان‌های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده‌اند.

سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریزند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده خانه‌هایشان را ترک کنند.

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور هم با بحرانی خواندن وضعیت پل‌دختر گفته ٢٩ تیم عملیاتی مستقر شدند و کار امداد و نجات جان انسانها و جلوگیری از تلفات در جریان است.

حمیدکشکولی، فرماندار الیگودرز سدهای کزنار و خان آباد در الیگودرز سر ریز کرده و روستاهای پایین دست آنها را تخلیه و مردم را به اماکن امن انتقال داده شده‌اند. 

به گفته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  ۲۵۰۰ نفر در کمپ اردوگاهی لرستان اسکان یافته‌اند.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم کوهدشت در مجلس «خسارات وحشتناک» سیل به لرستان نتیجه  ممانعت از احداث سد معشوره خواند و گفت ۱۱ روستا منطقه رودبار با جمعیت ۱۵۰۰ نفر در وضعیت بحرانی است و هیچ خدماتی به آنها نرسیده است و جاده آن در سه نقطه با شهرستان قطع است.

برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، چندین پل‌ در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل‌زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پروازهای امدادی به این مناطق را نداده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان هم خسارات وارده به ابنیه تاریخی استان را سنگین گزارش کرده است. به گفته قاسمی بخش‌هایی از پل دوره پهلوی کشکان ( پایه و طاق الحاقی) تخریب شده‌ و به پل‎های گاومیشان، افرینه، گپ و شکسته نیز آسیب‌هایی وارد شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به ریزش قسمتی از ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الافلاک تایید کرد که رانش زمین به پیکره اصلی قلعه فلک الافلاک آسیبی وارد نکرده است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وضعیت بد جوی و سیل زده، از لغو ۱۲ پرواز از مبدا تهران به مقاصدی چون کرمانشاه، سنندج، خوی، خرم آباد، تبریز، ایلام، رشت، دزفول، اهواز و رامسر خبر داده است.

وقوع سه مرحله سیل در سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت در لرستان برجا گذاشت و خسارت موج اول بارش‌های امسال نیز تا ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More