شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحویل قسطی و زیر قیمت خودروهای ۵۰۰ میلیون تومانی به نمایندگان مجلس

 

تحویل قسطی و زیر قیمت خودروهای ۵۰۰ میلیون تومانی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واکنش‌های گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی و همچنین برخی فعالان رسانه‌ای حامی حکومت روبه‌رو شده است.

روح‌الله ایزدخواه،‌ نماینده تهران، ابتدا روز یکشنبه ۳۰ شهریور در صفحه اینستاگرامش نوشت که خودروی «دناپلاس اتومات» چند روز پیش توسط مجلس به «نمایندگان متفاضی تحویل شد».

این اظهارات بلافاصله با واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد؛ شماری از این کاربران با اشاره به قیمت بالای این خودروها، از تحویل آنها به نمایندگان در شرایط سخت اقتصادی فعلی انتقاد کردند.

برخی فعالان حامی حکومت، از جمله وحید یامین‌پور، وحید اشتری و امیرحسین ثابتی، نیز در توییتر آن را مصداق «رانت» خواندند. 

برخی کاربران نیز به نطق چند روز پیش ایزدخواه اشاره کردند که گفته بود: «این کرسی‌ها پشیزی نمی‌ارزد و نباید بگذاریم این کرسی سبب سرافکندگی نزد مردم و شهدا شود.»

ایزدخواه قیمت این خودرو برای نمایندگان را ۳۰۲ میلیون تومان ذکر کرده بود اما به نوشته «اقتصاد آنلاین»، دناپلاس در بازار تا مرز ۵۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. 

علاوه بر اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی، یک مقام سیاسی نیز از ارائه خودرویی گران‌قیمت به نمایندگان انتقاد کرد.

سعید لواسانی، امام جمعه لواسان، در توییترش نوشت این خودرو به طور اقساط به نمایندگان واگذار شده و با محاسبه او اقساط ماهانه‌اش «۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان» می‌شود. به نوشته او، «نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟‌»

 

با بالا گرفتن انتقادها، روح‌الله ایزدخواه روز دوشنبه در اینستاگرام نوشت که از دریافت این خودرو انصراف داده است.

نام سایر نمایندگانی که خواستار دریافت این خودرو شده‌اند روشن نیست.

امتیازات ویژه خودرویی برای نمایندگان

آن گونه که روح‌الله ایزدخواه نوشته است نمایندگان مجلس برای رفت‌وآمد باید یکی از سه گزینه را انتخاب می‌کردند که شامل «استفاده از خودروی مجلس با راننده با هزینه روزانه ۵۰۰ هزار تومان»، تحویل امانی خودروی صفر پارس و عودت در پایان دوره با هزینه ماهانه حدود پنج میلیون تومان» و «فروش اقساطی خودروی صفر دنا یا پارس با برداشت اقساط از حقوق» بود.

با محاسبه همین اظهارات نیز هزینه حمل و نقل خودرویی هر نماینده بر اساس گزینه‌های اول و سوم از پنج تا ۱۵ میلیون تومان در ماه متغیر است.

به دنبال انتشار این خبر ها احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، از اقدام مجلس دفاع کرد و گفت چهار ماه پیش که این تصمیم گرفته شد «خودروی دنا حدود ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشت و این نرخ در همین مدت زمان کوتاه به ۶۰۰ میلیون تومان رسید.»

چند ماه پیش علیرضا سلیمی،‌ عضو هیات رییسه مجلس،‌ از مصوبه‌ای خبر داده بود که بنا بر آن به نمایندگانی که در تهران خانه دارند یا مالک خودرو هستند،‌ مبالغی برای اجاره خانه و یا خرید خودرو داده نشود.

پس از این مصوبه بود که واریز مبلغ ۲۳۱ میلیون تومان علاوه بر حقوق ۱۱ میلیون تومانی به حساب نمایندگان خبرساز شد.

بنابر اعلام حسین جلالی،‌ نماینده رفسنجان و انار،‌ این مبلغ بابت مسکن بود و به همراه ۲۰ میلیون تومان دیگر تحت عنوان «سایر هزینه‌ها» در نخستین واریزی حقوق دوره جدید مجلس پرداخت شد.

امتیازات مالی و پاداشی که نمایندگان مجلس ایران دریافت می‌کنند پیشتر از سوی برخی رسانه‌ها مورد اشاره و انتقاد قرار گرفته بود.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More