شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحصن زندانیان سیاسی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان زندان و قوه قضاییه به شیوع گسترده کرونا در زندان اوین

گزارش‌ها از زندان اوین حاکی است که دست‌کم ۲۷ زندانی سیاسی روز دوشنبه با تحصن در این زندان، نسبت به بی‌توجهی مقام‌های مسئول در سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه به شیوع کرونا اعتراض کردند.

فعالان حقوق بشر گفتند که دست‌کم ۲۷ تن از زندانیان محبوس در اندرزگاه‌های زندان اوین روز دوشنبه بیستم مرداد ماه با تحصن در حیاط این زندان خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان و در پیش گرفتن راهکاری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این زندان شدند.

پیشتر در دهم مرداد ماه، سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی ضمن انتشار نسخه‌ای از چند نامه‌ مقام‌های ارشد زندان‌های ایران به مقام‌های وزارت بهداشت، اعلام کرد که این نامه‌های رسمی شواهدی ناخوشایند از ناکامی حکومت در محافظت از زندانیان است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به صورت عامدانه از رسیدگی پزشکی به زندانی‌هایی با پرونده‌های سیاسی خودداری کرده و جان زندانیان را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.

تحصن اعتراضی زندانیان سیاسی در اوین پس از آن رویداد که به نوشته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز یک‌شنبه ۱۹ مردادماه با اعلام نتیجه آزمایش تصادفی هفده زندانی در اندرزگاه هشت زندان اوین مشخص شد که ۱۲ تن از زندانیان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با تایید این موضوع همه این زندانیان به بهداری زندان منتقل شدند.

اسماعیل عبدی، جعفر عظیم‌زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، محسن قنبری و محمدعلی مصیب‌زاده از جمله این زندانیان سیاسی هستند.

از میان این زندانیان سیاسی، اسماعیل عبدی به بیماری زمینه‌ای آسم مبتلا است و جعفر عظیم‌زاده نیز از مشکلات کلیوی و قلبی و عروقی رنج می‌برد.

منیره عبدی، همسر اسماعیل عبدی، دبیرکل پیشین کانون صنفی معلمان ایران، تایید کرد که این معلم زندانی و ۱۱ نفر دیگر از زندانیان بند هشت زندان اوین به کرونا مبتلا شده‌اند و در حال حاضر برخی از آنها وضعیت جسمی مناسبی ندارند.

خانواده تعدادی از زندان متحصن زندان اوین نیز به وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، گفتند که زندانیان معترض به مسئولان زندان اعلام کرده‌اند تاکنون هیچ‌گونه رسیدگی به وضعیت زندانیان اندرزگاه هشت اوین صورت نگرفته و در اعتراض به همین امر در آمارگیری زندان شرکت نخواهند کرد.

این وب‌سایت از قول خانواده‌های زندانیان سیاسی متحصن نوشت که «این زندانیان به مسئولان زندان گفته‌اند خواهان ملاقات با  امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی هستند و اگر به این خواسته‌شان توجهی نشود کماکان به تحصن خود ادامه خواهند داد.»

همزمان سازمان حقوق بشر در ایران، از قول یک منبع مطلع شمار زندانیان سیاسی که نتیجه تست کرونای آنها در زندان اوین مثبت شده را ۱۶ تن اعلام کرد.

سازمان حقوق بشر در ایران افزود که با توجه به مثبت اعلام شدن آزمایش دوره‌ای ۱۶ نفر از محبوسان اندرزگاه هشت زندان اوین به ویروس کووید ۱۹ و گسترش خطر ابتلای سایر زندانیان به این بیماری و عدم دسترسی زندانیان به ماسک، دستکش و سایر اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده محیط،  ۲۷ زندانی با جرائم مختلف با برگزاری تحصن در حیاط زندان اوین خواستار رسیدگی به وضع موجود شدند.»

به گفته یک منبع مطلع باقری رییس اندرزگاه هشت در پی تجمع زندانیان به مذاکره با زندانیان متحصن پرداخت ولی هیچ‌ راه کار عملی ارائه نکرد.

سازمان حقوق بشر در ایران هشدار داد که شرایط وضعیت زندانیان در اندرزگاه‌های ۴ و ۷ و ۸ هر لحظه وخیم‌تر از قبل می‌شود اما مسئولان در زندان اوین هیچ راهکاری برای حفظ سلامت زندانیان ندارند.

شیوع کرونا در زندان‌های ایران از اسفند ماه گذشته منجر به اعتراضات گسترده و دست‌کم شورش در هشت زندان شده است با این حال مقام‌های مسئول به پنهانکاری در این خصوص ادامه می‌دهند.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین‌ماه سال‌جاری اعلام کرد که  بر اساس اطلاعاتی که به دستش رسیده ۳۶ زندانی  در جریان اعتراضات پس از شیوع کرونا در هشت زندان ایران با «واکنش مرگبار ماموران زندان و نیروهای امنیتی» مواجه شده و جان خود را از دست داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More