شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحریم‌های آمریکا، دو کشتی ایرانی را در برزیل بدون سوخت زمین‌گیر کرد

از چند هفته پیش،‌ دو کشتی باری متعلق به جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا از خرید سوخت در برزیل محروم شده و در بنادر این کشور زمین‌گیر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه گزارش داد که شرکت دولتی پتروبراز برزیل به دلیل تحریم‌های آمریکا از تحویل سوخت به کشتی‌های «ترمه» و «باوند» خودداری کرده است. این دو کشتی از چندماه پیش با حمل محصولات پتروشیمی اوره به سمت برزیل روانه شده بودند.

بنا به اعلام متصدیان بندر پاراناپوئای برزیل، دو کشتی ایرانی گیرافتاده برای حمل ذرت از این کشور به ایران به آن بندر رفته‌ بودند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که در هفته‌های گذشته تنش بین تهران و واشینگتن بر سر کشتیرانی در خلیج فارس و آبراه‌ها‌ی بین‌المللی با توقیف کشتی «گریس ۱» ایران توسط بریتانیا در جبل‌الطارق بالا گرفته است.

به گزارش رویترز، محصولات غذایی مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند و در حال حاضر ایران یکی از خریداران عمده محصولات کشاورزی برزیل است. میزان واردات ذرت ایران از این کشور حدود ۲.۵ میلیون تن از ابتدای سال جاری میلادی بوده است.

این دادوستد با برزیل معمولا با کشتی‌های حامل پرچم ایران صورت نمی‌گیرد. کشتی‌های ایرانی سعی می‌کنند با میزان سوخت کافی به این کشور سفر می‌کنند تا بدون نیاز به خرید مجدد سوخت به مبدا باز گردند.

 

ایران به دنبال بازار پتروشیمی برزیل

همزمان با افزایش تحریم‌های آمریکا علیه صنایع نفتی و پتروشیمی ایران، دولت جمهوری اسلامی به دنبال تقویت بازار پتروشیمی از جمله در برزیل بوده است. بازار اوره این کشور یکی از اهداف جمهوری اسلامی است.

در آخرین سری از وضع تحریم‌ها،‌ روز ۱۷ خردادماه وزارت خزانه‌داری آمریکا بیشتر از ۳۹ شرکت پرسود و بزرگ در حوزه پتروشیمی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

با این حال، در اردیبهشت‌ماه سفیر برزیل در ایران گفت که «ایران می‌تواند در دوران تحریم روی کمک ما حساب کند و مشکلی برای تجارت این کشور به وجود نمی‌آید.»

ژائیر بولسونارو، رییس‌جمهوری جدید برزیل با گرایشات راستگرا سعی در افزایش ارتباط با ایالات متحده آمریکا و نزدیکی به دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آن، داشته است.  

شرکت دولتی پتروبراز تایید کرده که به دلیل تحریم‌های آمریکا از فروش سوخت به کشتی‌های ایرانی خودداری کرده است.

در بیانیه این شرکت آمده که «این دو کشتی در فهرست تحریم‌های ویژه ملی و اشخاص وضع‌شده از سوی ایالات متحده آمریکا قرار دارند.» 

بنا بر این اطلاعیه، فروش سوخت به این کشتی‌های ایران، به دلیل حضور و فعالیت این شرکت برزیلی در آمریکا، منجر به جریمه برای آن خواهد بود.  

 

شکایت کشتیرانی ایران به دادگاه برزیل

شرکت کشتیرانی «سپید» ایران در اعتراض به این موضوع سعی کرد با کشاندن این مورد به دادگاه پارانا در برزیل، شرکت پتروبراز را مجبور به عرضه سوخت کند. این اقدام ایران در دادگاه موفق نشد.

شرکت بازرگانی که به تجارت کود با ایران پرداخته می‌گوید که «این دو کشتی در آنجا متروک شده‌اند و کسی قادر نیست برای فروش سوخت به آن‌ها میانجی‌گری کند.»

در حال حاضر، کشتی باوند ۵۰ هزار تن ذرت بارگیری کرده و طبق برنامه‌ریزی کشتی ترمه نیز قرار است ۶۶ هزار تن ذرت بارگیری کند.

اتحادیه صادرکنندگان حبوبات برزیل با ابراز نگرانی از سرگردانی کشتی‌های ایرانی اعلام کرده که کشتی‌های سایر صادرکنندگان بدون هیچ مشکلی درحال تجارت هستند.

در صورت پیدا نکردن راه حل برای خرید سوخت، ایران مجبور به ارسال یک کشتی سوخت به برزیل خواهد بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More