شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع سهامداران بورس برای سومین روز پیاپی و درخواست استعفای وزیر اقتصاد 

گروهی از سهامداران بازار بورس برای سومین روز و در اعتراض به ریزش پیاپی‌ شاخص‌ها در هفته‌های اخیر تجمع کردند و خواستار استعفای وزیر اقتصاد شدند.

این سهامداران روز چهارشنبه ۲۱ آبان مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تجمع کردند و با شعار «‌وزیر بی‌لیاقت، استعفاء استعفاء» خواهان کنار رفتن فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، شدند.

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، روز سه‌شنبه گفته بود که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه اختصاص پیدا کرده است.

با این حال معترضان شعار «دروغگو دروغگو صندوق ملی پس کو» سر دادند.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز جمعی از سهامداران معترض مقابل یکی از شعب ساختمان سازمان بورس و همچنین مقابل سازمان بورس در حوالی میدان ونک تجمع کرده بودند. 

«حقوقی حیا کن، مفت‌خوری را رها کن» از جمله دیگر شعارهای معترضان در تجمع روز چهارشنبه بود.

پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به زدوبند شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای دیگر بر تاثیر بر سهام بورس هشدار داده بودند.

 امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رییس مجلس، نیز گفته بود که ۹۰ درصد بازار در اختیار شرکت‌های حقوقی بورس است که وابسته به شرکت‌های دولتی یا دیگر نهادهای اقتصادی حکومت هستند. 

در همین حال محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، گفته بود که در نامه‌ای از رییس سازمان بورس خواسته «تا سهامداران حقوقی که برخلاف قانون بازارگردانی نمی‌کنند را به قوه قضاییه و مجلس معرفی کند».

روز سه‌شنبه همچنین جلسه مشترک مجلس با وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس برگزار شد.

در این جلسه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، گفت: «وضعیت فعلی این بازار اصلا مورد قبول نیست و باید این رویه اصلاح شود و اعتماد به بازار برگردد همچنان که مردم با ترغیب دولت سرمایه خود را به این بازار آوردند، پاسخ اعتماد خود را هم باید بگیرند.»

در روزهای اخیر شاخص بورس افت داشته و روز سه‌شنبه نیز  شاخص کل با افت ۳۲۲۵ واحدی در محدوده یک میلیون و ۲۱۱ واحد متوقف شد. 

برخی از کارشناسان دلیل افت بورس را تحولات بازار ارز در ایران و کاهش قیمت دلار پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا دانسته‌اند. 

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه، نوشت: «هر چند در حال حاضر بازار سهام از پتانسیل رشد برخوردار است اما افرادی که در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کنند مقداری دچار ترس شده‌اند.»

پیش از این شماری از کارشناسان اقتصادی با اشاره به حبابی بودن برخی سهم‌ها یا حتی حبابی بودن بورس، نسبت به پیامدهای ترکیدن این حباب هشدار داده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More