شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع سراسری معلمان هم‌زمان با بازگشایی رسمی مدارس

گروهی از معلمان در مراکز استان‌ها و شهرهای مختلف ایران با مطالبه اجرای «‌رتبه‌بندی» و افزایش حقوق معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع و اعلام کردند در صورت اجرا نشدن این طرح، برای تدریس به کلاس‌ نخواهند رفت.

تجمع‌های هم‌‌زمان صبح شنبه سوم مهر در استان‌هایی از جمله تهران، شیراز، کرمانشاه، مازندران و همچنین بندر ماهشهر برگزار شد و معلمان شعارهایی مانند «معلم داد بزن، حقت را فریاد بزن»،« تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»، «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی» سر دادند.

اجرای همسان سازی حقوق برای معلمان بازنشسته، بالا بودن شهریه مدارس و ناکارآمد بودن تدریس مجازی از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در فراخوان این تجمع سراسری است. انجمن صنفی معلمان کردستان نیز ضمن اعتراض به «کالایی شدن آموزش» خواستار آزادی معلمان زندانی و آموزش به زبان مادری بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی شد.

تجمع‌ معلمان در حالی برگزار شد که ابراهیم رئیسی در مراسم بازگشایی مدارس گفت: «باید شان معلم حفظ شده و به معیشت او توجه شود و طرح رتبه بندی مربوط به همین مسایل است.

رئیسی افزود: «ارتقای جایگاه و شان و منزلت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در این طرح مورد توجه است.»

در همین حال همزمان با آغاز تحصیلی همچنین اتحادیه آزاد کارگران اعلام کرد که ۱۳ معلم و مصطفی نیلی، وکیل افتخاری معلمان، زندانی هستند.

معلمان معترض در تجمع سراسری روز شنبه تاکید کردند که بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده و منتظر تصویب در صحن علنی مجلس است، حقوق معلمان باید ۸۰ درصد حقوق استادان دانشگاه باشد. 

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، وعده داده که این لایحه این هفته در مجلس بررسی خواهد شد.

لایحه رتبه بندی معلمان ۲۵ اسفند گذشته به مجلس ارائه شد و با اینکه کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید اما جزییات این لایحه به دلیل بحث‌ها درباره بودجه مورد نیاز آن، تاکنون تصویب نشده است.

 بر اساس این لایحه معلمان در پنج گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی می‌شوند و آیین نامه ارزیابی معلمان و تعیین رتبه آن‌ها نیز توسط دولت تهیه خواهد شد.

ابراهیم رئیسی روز ۳۱ شهریور در جلسه هیات دولت گفته بود: «متاسفانه در طرح رتبه‌بندی معلمان، آنچه در وهله اول به اذهان تداعی می‌شود، بحث مالی و پرداخت‌ها است، در حالی که مباحث مالی فقط یک بخش از طرح رتبه‌بندی است و این طرح اساسا برای ارتقای جایگاه معلمی و هویت، منزلت و جایگاه معلم و البته معیشت معلم است.»

در روزهای گذشته نیز معلمان در چند شهر ایران از جمله مشهد، اهواز، قم، قزوین و کرمانشاه، در اعتراض به پایین بودن حقوق خود و اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی تجمع و اعلام کرده بودند در صورت اجرا نشدن خواسته‌هایشان تدریس نخواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More