شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع اهالی روستای چنارمحمودی، ۱۴ ماه پس از تایید شیوع گسترده ایدز

با گذشت بیش از یک‌سال از اعتراض‌های مردم روستای چنار محمودی در اعتراض به شیوع ایدز در این منطقه به دلیل «سرنگ‌های آلوده»، بار دیگر گروهی از معترضان تجمع و خواستار استعفای مسئولان شدند.

براساس فیلم‌های منتشرشده، گروهی از مردم روستای چنارمحمودی در استان چهارمحال و بختیاری روز جمعه با برپایی تجمعی خیابانی از بی‌توجهی مقام‌های حکومت در رسیدگی به وضعیتشان پس از شیوع گسترده ایدز میان ساکنان این منطقه انتقاد کردند.

این معترضان شعارهایی از جمله «عدالت عدالت، حق ماست» و «مدیر بی‌کفایت، استعفا استعفا » سر می‌دادند.

روزنامه سازندگی سال گذشته در گزارشی نوشته بود که بسیاری از افراد خانواده‌های مبتلا در روابط و فعالیت‌های روزانه زندگی خود دچار مشکل شده و به «خانه‌نشینی» روی آورده‌اند.

 در مهرماه سال گذشته تعدادی از مردم این روستا در مقابل مرکز بهداشت و فرمانداری شهرستان لردگان در اعتراض به استفاده از «سرنگ آلوده» در انجام تست قند خون اهالی چنار محمودی تجمع کرده بودند.

معترضان روز شنبه ۱۳ مهر ۹۸  شبکه بهداشت و دفتر امام جمعه لردگان را به آتش کشیدند.

 معترضان خانه بهداشت روستای چنار محمودی را در جریان ابتلا ساکنان این روستا به ویروس ایدز مقصر می‌دانستند. کمی بعد، رییس دادگستری چهارمحال و بختیاری از بازداشت یک بهورز به اتهام استفاده از سرنگ آلوده خبر داد.

با این حال وزارت بهداشت دلایل معترضان درباره شیوع ایدز در این منطقه را رد کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به وزیر دادگستری، درباره شیوع اچ آی وی در چنار محمودی نوشته بود: «کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.»

هیات ویژه مجلس ایران نیز در گزارش خود اعلام کرده که وزارت بهداشت مرتکب تخلفی در این موضوع نشده است.

علی‌اکبر حق‌دوست، رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، روز سه‌شنبه هفتم آبان ۹۸ اعلام کرد که پیش از حوادث روستای چنار محمودی، وزارت بهداشت در گزارشی لردگان را به عنوان یکی از کانون‌های محتمل ویروس اچ آی وی در ایران معرفی کرده بود.

یک هفته بعد راشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، گفت که در استان چهارمحال و بختیاری ۱۸۵ نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More