شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع‌های اعتراضی در سراسر ایران؛ از معترضان خوزستان تا دادخواهان در کرج و کارگران در شهرهای مختلف

 

روز شنبه ۱۹ تیرماه چندین تجمع اعتراضی در نقاط مختلف ایران برگزار شد و از جمله معترضان به بی‌آبی و سوء‌مدیریت‌ در خوزستان، نانوایان در قزوین و دادخواهان در برابر دادگاه انقلاب کرج تجمع کردند.

همزمان اعتصاب ده‌ها هزار کارگر پیمانی صنعت نفت و پتروشیمی که از ۲۹ خرداد آغاز شده همچنان ادامه دارد و شمار شرکت‌هایی که کارگران آنها به این اعتصاب پیوسته‌اند به ۱۰۰ شرکت رسیده است.

در خوزستان که یکی از استان‌های بحرانی در ایران به شمار می‌رود، بر اساس ویدیو و گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، گروهی از اهالی بخش‌های مختلف استان در اعتراض به قطع آب، بی‌آبی و بنای سدهای متعدد بر کرخه و کارون، خشک شدن هورالعظیم، تلف شدن احشام و خسارات به کشاورزان و‌ دامداران مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

این معترضان در بیانیه‌ای خواستار تحقق مطالباتی چون دادن حق‌آبه کشاورزی به شهرهای پایین‌دست سدهای دز و کرخه، دادن حق‌آبه تالاب هورالعظيم، تامین آب آشامیدنی شهرهای خوزستان و تسطیح اراضی و زهكشی زمین‌های غرب رودخانه کارون برای بازگشت ساکنان مهاجرت‌کرده حاشیه اهواز شدند.

 

 

 

گروهی از فعالان مدنی و سیاسی و «خانواده‌های دادخواه» نیز روز شنبه به‌ همراه خانواده منوچهر بختیاری در برابر دادگاه انقلاب کرج تجمع کردند و خواستار اطلاع از وضعیت او شدند.

منوچهر بختیاری که پسرش پویا در اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شد بیش از ۷۰ روز پیش بازداشت شد و به جز تماس تلفنی کوتاه روز اول، از او هیچ خبر دیگری در دست نیست.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز درباره وضعیت و حتی اتهام او اظهار نظری نکرده‌اند.

 

 

همزمان، در قزوین گروهی از نانوایان با تجمع مقابل ساختمان استانداری به پایین بودن قیمت نان و گرانی هزینه‌های بیمه و امتیاز آب، برق و گاز اعتراض کردند.

همچنین در استان کردستان، شماری از رانندگان تاکسی در شهرستان مریوان به نشانه اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات در ساختمان اداره تاکسیرانی این شهرستان تجمع کردند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله در اهواز نیز به اعتصاب خود در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقه و عیدی و سنوات خود ادامه دادند. این کارگران از ابتدای ماه تیر تاکنون در اعتصاب به سر می‌برند.

برخی از این کارگران به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند: «نه پیمانکار حقوق ما را پرداخت می‌کند و نه شهرداری به مطالبات ما توجه می‌کند. بارها مقابل شهرداری و دادستانی کل تجمع کرده‌ایم اما تاکنون هیچ مسئولی به مشکلات ما رسیدگی نکرده است.»

در تهران گروهی از کارکنان تاسیسات خط پنج مترو صادقیه گلشهر در اعتراض به نداشتن قرارداد و دریافت نکردن حقوق و مزایا مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه تجمع کردند.

همچنین شماری از کارگزاران مخابرات روستایی در خراسان رضوی روز شنبه در اعتراض به تبعیض حاکم در مخابرات مقابل ساختمان اداره کار در مشهد دست به تجمع زدند.

به گزارش ایلنا، این معترضان برای شرکت در این تجمع از شهرها و روستاهای مختلف به مشهد آمده بودند.

در استان گیلان، نیز برای دومین روز پیاپی گروهی از زنان روستاهای نصیرمحله و شالما، واقع در شهرستان شفت، در اعتراض به نامناسب بودن راه جاده‌ای میان دو روستای مذکور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در شهرستان ایذه استان خوزستان نیز شماری از اهالی روستای مرغا با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری، به احداث سایت زباله و ایجاد آلودگی شدید در منطقه‌ای که در آن سکونت دارند اعتراض کردند.

تجمع‌های اخیر در حالی برگزار شد که حمایت‌ها از اعتصاب کارگران صنعت نفت و پتروشیمی ادامه دارد.

در تازه‌ترین موارد، روز شنبه ده‌ها فعال سیاسی و مدنی و همچنین جمعی از دانشجویان در دو بیانیه جداگانه از این کارگران حمایت کردند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More