شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تب داغ ۹۹/۹/۹ در شناسنامه‌ها: هشدار درباره ازدحام در دفترخانه‌ها و مراکز درمانی 

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند در آستانه نهم آذرماه فهرست بلندی از رزرو متقاضیان زایمان و عقد در بیمارستان‌ها و دفترخانه‌ها برای ثبت تاریخ ۹/۹/۹۹ در شناسنامه‌ شکل گرفته است.

این موضوع نگرانی درباره تشدید شیوع کرونا در اثر ازدحام متقاضیان و خانواده‌های آن‌ها در مراکز خدماتی و درمانی را افزایش داده است.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه طی گزارشی در همین زمینه نوشت متقاضیان برای انجام زایمان خود حاضر به پرداخت «رقم‌های نجومی» برای رزرو اتاق عمل شده‌اند. 

ایسنا ضمن اشاره به سابقه این موضوع در یک دهه اخیر، اشاره کرده واکنش‌های منفی مسئولان و کارشناسان به دستکاری تاریخ تولد طبیعی نوزادان،‌ از علاقمندی خانواده‌ها برای تولد در تاریخ «خاص» نکاسته و همچنان صف طولانی سزارین در تاریخ‌های رند وجود دارد.

از سوی دیگر،‌ دفاتر ثبت ازدواج نیز به یک‌باره برای تاریخ ۹ آذرماه با رزرو ده‌ها نفر از متقاضیان روبه‌رو هستند. 

کارمند یک دفترخانه شهرستانی که تاکنون به دلیل کرونا با رکود فعالیت مواجه بوده می‌گوید برای روز ۹ آذرماه بیش از ۲۰ قرار عقد رزرو کرده است.

این در حالی‌ست که حکومت ایران سیاست‌های تشویقی برای ازدواج را در سال‌های اخیر تشدید کرده و برای طلاق سختگیری‌ها را افزایش داده است. سخت‌ کردن روند طلاق تا آن‌جا پیش رفته که رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق پیشتر به ایسنا گفته بود سامانه «تصمیم» که برای ثبت طلاق پیش از دادگاه باید استفاده شود،‌ تا پایان سال غیرفعال شده است. 

از سوی دیگر، محدودیت‌های مرتبط با کرونا فعالیت تالارها، سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها را هم ممنوع کرده است، برای همین بسیاری از دفترخانه‌ها در سالن‌های عقد خاص خود مراسم‌ متقاضیان را میزبانی می‌کنند.

همین موضوع بود که مهرماه در تجمع ده‌ها نفر از تالارداران مقابل اتاق اصناف در تهران مورد اعتراض قرار گرفت. 

رییس اتحادیه تالارداران پذیرایی ضمن اشاره به خانه‌نشینی، ورشکستگی و مشکلات معیشتی این صنف،‌ گفته بود تالارداران به برقراری سفره عقد و پذیرایی در دفترخانه‌‌ها اعتراض دارند.

 

ثبت احوال تاریخ غیرواقعی ثبت می‌کند

تشدید نگرانی درباره پیامدهای ازدحام دفترخانه‌ای که ممکن است شیوع کرونا را افزایش دهد، موجب واکنش سازمان ثبت احوال شد. 

سیف‌الله ابوترابی،‌سخنگوی این سازمان، روز سه‌شنبه به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت:‌ «سازمان ثبت احوال محدودیتی برای ثبت این وقایع ندارد.»

او افزود: «لذا اگر فردی در تاریخ پنجم یا ششم آذرماه به دنیا بیاید، می‌توانند مراجعه کنند و در تاریخ ۹ آذرماه شناسنامه دریافت کنند.» 

 

برخورد وزارت بهداشت با آمار بالای سزارین

وزارت بهداشت سیاست متفاوتی از ثبت احوال در این زمینه پیش گرفته است.

قاسم جان‌بابایی و علیرضا رئیسی،‌ معاونان این وزارتخانه،‌ در ابلاغیه‌ و اظهارات خود با اشاره به افزایش تولدهای تقویمی با روش سزارین خواستار برخورد با پزشکان و بیمارستان‌های دارای سابقه «آمار بالای سزارین» و همچنین منع خانواده‌‌ها از آن شدند.

در همین زمینه نسرین چنگیزی، رییس اداره سلامت مادران، هم هشدار داد: «این موضوع منجر به ایجاد عوارض برای جنین،‌ نوزاد و حتی مادر می‌شود، اما در زمان شیوع کرونا معضل چند برابر می‌شود.»

او اشاره کرد: «چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به دلیل مداخله‌های غیرضروری و جراحی‌های بی‌موردی که امکان دارد انجام شود، کووید-۱۹ در این افراد می‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بیندازد.»

در حال حاضر، آمار ابتلای روزانه کرونا در ایران بالاتر از ۱۳ هزار نفر اعلام می‌شود و تعداد فوت در شبانه‌روز نیز نزدیک به ۵۰۰ نفر است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More