شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تبریک روحانی به جانسون بدون اشاره به تنش‌های خلیج فارس

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، انتخاب بوریس جانسون به عنوان «نخست وزیر پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی» را در پیامی به او تبریک گفت و برای «توسعه بیشتر» روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.

در این پیام که یکشنبه ۶ مرداد از سوی رسانه‌های ایران منتشر شده، روحانی نوشته است: «امیدوارم آشنایی جنابعالی با مسائل روابط ایران و انگلستان و یک بار حضور شما در تهران، کمک شایانی به رفع موانع موجود در رشد و گسترش روابط فی مابین نماید.»

اشاره روحانی به سفر دو سال پیش بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا به تهران است که در آن سفر از مقامات ایران خواسته بود زندانیان بریتانیایی به ویژه نازنین زاغری، زندانی ایرانی-بریتانیایی را آزاد کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران که دارای مدرک دکترای حقوق اساسی از دانشگاه کلدونین گلاسگو بریتانیاست، همچنین ادامه داده که امیدوار است در دوران نخست وزیری جانسون مناسبات تهران و لندن «در ابعاد مختلف دوجانبه و چندجانبه» توسعه بیشتری یابد.

روحانی برخلاف محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پیام تبریک خود به جانسون، اشاره‌ای به تنش‌های منطقه خلیج فارس نکرده است.

پیشتر در روز سه‌شنبه اول مرداد نیز پس از انتخاب و معرفی بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا،‌ ظریف با انتشار پیام تبریکی خطاب به او اعلام کرد که «ایران به دنبال تقابل نیست.»

ظریف در یک پیام توئیتری، ضمن تبریک به جانسون به عنوان «همتای پیشین» خود، نوشت: «به صورت ساده و خالص، توقیف نفت ایران توسط دولت می، با درخواست آمریکا، یک دزدی دریایی است.»

او ادامه داد که «ما (ایران) ۱۵۰۰ مایل از خط ساحلی خلیج فارس را داریم و این آب‌های ما است و از آن دفاع می‌کنیم.»

بوریس جانسون درحالی به مقام نخست وزیری بریتانیا رسیده که این کشور دوره‌ای پرتنش در روابط خود با ایران را می‌گذراند.

پس از توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق از سوی نیروهای دریایی بریتانیا، نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد.

پیش از توقیف نفتکش بریتانیایی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، بریتانیا را «خبیث» خواند و تأکید کرد که «واقعا خُبث او واضح است».

در حالی که بریتانیا علت توقیف نفتکش حامل نفت ایران را نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اعلام کرده، خامنه‌ای ادامه داد که بریتانیا «دزدی دریایی» کرده و «می‌خواهند یک قالب قانونی» به این اقدام خود دهد. او گفت: «عناصر مؤمن این خباثتها را بی‌جواب نمی‌گذارند.»

دومینیک راب که در دولت بوریس جانسون، به سمت وزارت امور خارجه بریتانیا رسیده، در اولین اظهارنظر خود درباره بحران نفتکش‌ها، گفت که در این باره «شتابزده» تصمیم نخواهد گرفت. 

پیشتر جرمی هانت، وزیر پیشین امورخارجه بریتانیا از طرح این کشور برای تشکیل یگان حفاظت از نفتکش‌ها در خلیج فارس خبر داده بود، اما روحانی روز یکشنبه گفت که «حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More