شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید رسمی افزایش دو برابری بیماران کرونا در تهران؛ هشدار کارشناسان تحقق یافت

 

در نخستین اظهار نظر رسمی پس از مراسم مذهبی محرم، موج سفرهای برون‌شهری و بازگشایی مدارس، وزارت بهداشت ایران تایید کرد که شمار مبتلایان به کرونا در تهران دوبرابر شده است.

علیرضا رییسی،‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور گفت شمار بیماران ناشی از ویروس کرونا در تهران از ۹۰۰ نفر در روز به ۱۸۰۰ نفر افزایش یافته است.

او اشاره کرد هر زمان «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی» پایین می‌آید، خیز بیماری شروع می‌شود.

طی هفته‌های گذشته انتقادها از سیاست دولت در صدور مجوز برگزاری مراسم محرم، سفرهای حین تعطیلات این ماه و بازگشایی مدارس اوج گرفته و شماری از کارشناسان بارها درباره تشدید شیوع کرونا هشدار داده بودند.

معاون وزارت بهداشت گفت قبلا هم به دلیل کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها، تعداد مبتلایان از ۷۸ درصد در فروردین‌ماه به ۱۷/۵ درصد در خردادماه خیزبرداشته بود.

رییسی همچنین به وضعیت مشابه خیز بیماری در برخی استان‌ها اشاره کرد.

بنابر آماری که سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه ارائه کرد،۱۳ استان در وضعیت «قرمز» و ۱۵ استان در وضعیت «هشدار» قرار دارند.

پیش از این کارشناسان و مسئولان نظام پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد ملی مقابله ضمن ابراز نگرانی از تشدید شیوع کرونا خواستار دخالت و ایجاد محدودیت در زمینه رویدادهای ماه محرم و سال تحصیلی جدید شده بودند.

برگزاری آیین‌های مذهبی ماه محرم با مجوز ستاد ملی کرونا و تایید مقام‌های ارشد حکومت انجام شد؛ اما همان زمان مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی کرونا،‌ هشدار داده بود امکان رعایت فاصله‌گذاری و رعایت دستورالعمل‌ها در این مراسم و جلوگیری از انتشار ویروس وجود ندارد.

در تعطیلات پنج‌روزه همان ماه نیز با عدم ایجاد محدودیت،‌ بنابر آمار رسمی، حدود چهار میلیون سفر در استان‌های مختلف صورت گرفت.

مسعود مردانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، هشدار داده بود که نتیجه «موج عظیم» این مسافرت‌ها از دو تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود. 

اکنون معاون وزارت بهداشت این سفرها را به عنوان عامل شیوع  ذکر کرده است.

پس از ماه محرم، بازگشایی حضوری مدارس از ۱۵ شهریور نیز میزان حضور شهروندان در اماکن عمومی را تشدید کرد.

در این زمینه محمد طالب‌پور،‌ رییس بیمارستان سینا،‌ روز ۱۷ شهریور هشدار داد که دانش‌آموزان موجب چرخش ویروس بین خانواده‌ها خواهند شد.

با وجود انتقاد کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت، مقام‌های ارشد حکومت از جمله رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت بر ادامه فعالیت‌های عمومی و عدم تعطیلی تاکید کرده بودند.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More