شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید خبر غرق شدن یک شناور باری ایران در آب‌های عراق؛ طوفان علت حادثه اعلام شد

 

نادر پسنده، مدیرکل ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، تایید کرد که یک شناور باری ایران در کانال خورعبدالله، در محدوده آب‌های عراق، غرق شده و یکی از خدمه آن جان باخته است.

او روز جمعه ۱۶ خرداد گفت که دو نفر از خدمه این شناور که «بهبهان» نام دارد، مفقودند و چهار نفر نجات پیدا کرده‌اند. یکی از خدمه مفقود شده ایرانی و یک خدمه هندی است.

به گفته پسنده، شناور «بهبهان» با هفت خدمه، حامل مصالح ساختمانی و سرامیک بوده و روز سه‌شنبه از بندر خرمشهر عازم بندر ام‌القصر عراق بود.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران همچنین گفت هیچ کدام از فیلم‌های منتشر شده که به این سانحه نسبت داده می‌شود، درست نیست.

پیشتر منابع عراقی اعلام کرده بودندکه پنج نفر از خدمه این کشتی نجات یافته و سه نفر از آنان مفقود شده‌اند. 

یک منبع آگاه عراقی که خواسته بود نامش منتشر نشود هم به خبرگزاری رسمی عراق گفته بود بلافاصله پس از اطلاع از بروز سانحه برای کشتی ایرانی، به شناورهای عراقی دستور داده شد که خدمه کشتی را نجات دهند.

 

مدیر کل بندر خرمشهر: دلیل غرق شدن شناور بهبهان نقص فنی بوده است

مدیر کل بندر خرمشهر دلیل غرق شدن شناور باری بهبهان در آب‌های عراق را «نقض فنی» اعلام کرد و گفت که غرق شدن این شناور«عامل خارجی» نداشته است.

نورالله اسعدی خبر داد که این شناور ۳۰ دقیقه بامداد شب گذشته غرق شده است. او همچنین گفت که «غرق شدن شناور باری بهبهان هیچ عاملی خارجی نداشته و احتمالا ناشی از نقض فنی شناور و شرایط خاص آب و هوایی بوده است.»

اسعدی در عین حال اعلام کرد که دلیل غرق شدن این شناور در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

همزمان، موسی علیزاده طباطبایی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، علت غرق شدن شناور بهبهان در آب‌های سرزمینی عراق را طوفان و شرایط نامناسب جوی اعلام کرد.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره در تماس با مقام‌های  عراقی راجع به وضعیت سرنشینان شناور بهبهان و علت غرق شدن آن گفت‌وگو کرده و خواستار ارائه گزارش رسمی مقام‌های عراقی شده است.

در این بیانیه آمده است: «بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوا و برخورد موج‌ها به لنج باری، بار سرامیک آن به یک سمت کشتی رانده شده و همین مساله موجب غرق شدن شناور شده است.»

خور عبدالله یا خور بصره در انتهای شمال غربی خلیج فارس قرار دارد که از غرب به بوبیان کویت، از شرق به اروند رود ایران و از شمال به بنادر فاو و ام‌القصر عراق وصل است.

به گفته منابع عراقی، محل غرق شدن کشتی ایران بهبهان به دور از خطر حمل و نقل دریایی عراق است و بدنه غرق‌شده این کشتی مانع ناوبری دریایی عراق نمی‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More