شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید حکم ۷سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق یک دانشجو در دادگاه تجدیدنظر

دادگاه تجدیدنظر حکم هفت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق صادره از سوی محمد مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای پدرام پذیره، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان پس از اعتراضات دی۱۳۹۶ را عینا تایید کرد.

پذیره درجریان بازداشت گسترده دانشجویان پس از اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ و در حالی بازداشت شد که نایب دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران بود.

این دانشجو و فعال صنفی در اسفند همان سال از سوی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

جلسه دادگاه تجدیدنظر پذیره قرار بود همزمان با دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی، یازدهم تیر سال‌جاری برگزار شود، اما با وجود حضور این دانشجویان، برگزار نشد.

تایید حکم پذیره براساس اجازه‌ای است که ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، از علی خامنه‌ای دریافت کرده است و براساس آن دادگاه تجدیدنظر بدون برگزاری جلسه محاکمه و بدون حضو متهم و وکیل او، می‌تواند حکم خود را صادر کند.

در جریان دادگاه بدوی  قرار وثیقه پذیره از یک صد میلیون تومان به یک میلیارد تومان تشدید شده بود. صدور چنین وثیقه‌ای در زمان صدور آن در سال ۱۳۹۶ برای یک فعال دانشجویی کم سابقه بود.

از هفت سال حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب برای پذیره، به موجب ماده ۱۳۴، پنج سال آن در صورت اعمال این ماده قابل اجرا خواهد بود.

در اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ ده‌ها تن از دانشجویان در تهران و شهرهای مختلف بازداشت شدند.

تنها در دانشگاه تهران به گفته مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، برای ۴۱ دانشجو در جریان اعتراضات دی۱۳۹۶ پرونده قضایی تشکیل شد. این مقام دانشگاه تهران در اسفند همان سال ابراز امیدواری کرد که دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران با «حداکثر رافت اسلامی قوه قضاییه» هر چه زودتر به کلاس‌ها بازگردند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در نوزدهم تیر ۱۳۹۷ شماره دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ را نزدیک به ۱۵۰ تن اعلام کرد و گفت: «هرچند می‌دانیم که فهرست موجود احتمالا فهرستی قطعی و ۱۰۰ درصد دقیق، کامل و موثق نیست اما  به‌خوبی نشان می‌دهد که آمار دانشجویان بازداشتی بیش از ۵۵ نفر و ۹۰ نفری هستند که در مقاطعی اعلام شد.»

شماری از این دانشجویان حتی در تجمع‌های اعتراضی شرکت نداشتند و وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی اعلام کرد که این دانشجویان را در اقدامی «پیشگیرانه» بازداشت کرده است.

اما در تیرماه سال ۱۳۹۷، سلحشوری اعلام کرد: «مساله بازداشت دانشجویان ابعاد گسترده‌تری دارد» و دستکم «۱۷ تن از در دادگاه بدوی حکم حبس، شلاق، جزای نقدی یا ممنوع‌الخروجی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شده‌اند.»

طی چند ماه گذشته، احکام زندان و شلاق بسیاری از دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دی۱۳۹۶ از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده و تعدادی از این دانشجویان اکنون در حال تحمل دوره محکومیت زندان هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More