شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید وزیر بهداشت بر بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در میان موج‌های کرونا

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، که پیشتر مخالفت خود با ادامه فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس از طریق آموزش مجازی در شرایط کرونا را بیان کرده بود، پنج‌شنبه شب در جریان سفر خود به اردبیل، بر لزوم «بازگشایی حضوری» مدارس و دانشگاه‌ها از مهر ماه تاکید کرد.

وزیر بهداشت درحالی بر بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها تاکید کرد که بنابر آمار رسمی این وزارتخانه روز پنج‌شنبه، یازدهم شهریور، شمار بستری‌های جدید روزانه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر و شمار جان‌باختگان روزانه ۵۹۵ نفر بوده است.

با این حال وزیر بهداشت درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت که کار واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها و معلمان به انجام رسیده و از هفته آینده نیز واکسیناسیون دانشجویان آغاز می‌شود. او تاکید کرد که به تناسب واکسیناسیون جامعه هدف دانشگاهی اعم از دانشجویان و اساتید بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سال‌تحصیلی به صورت «حضوری» انجام خواهد شد.

 عین‌اللهی دو روز قبل نیز گفت این که آموزش‌ها از مهر ماه به صورت خالص، مجازی باشند را دیگر قبول نداریم و کاملا حضوری هم امکان پذیر نیست، بنابراین روش ترکیبی را برای بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر به کار خواهیم گرفت.

همزمان عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، درباره وضعیت بازگشایی مدارس با توجه به شرایط کرونا در کشور، گفت که بحث بازگشایی مدارس یک تصمیم اجرایی است و از نظر ما اگر واکسیناسیون به سطح مناسبی رسیده باشد، شاید سطح ایمنی جامعه قبول کند که یکسری مراکز و فضاها بازگشایی شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ البته تاکید کرد که با این حال لازم است که موج پنجم کرونا کنترل شده باشد و جهش جدیدی هم نداشته باشیم و به همین دلیل اکنون برای اظهارنظر قطعی درباره بازگشایی مدارس زود است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت اما اشاره‌ای به مهار موج پنجم کرونا به عنوان شرطی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نکرد. او گفت که از زمان شیوع کرونا تاکنون، روش آموزش در کشور مجازی بوده ولی امسال هم در حوزه دانشگاه‌ها و هم مدارس روش ترکیبی انتخاب شده تا با برپایی کلاس، اساتید و معلمان دانشجویان و دانش آموزان به تناسب شرایط هر استان در کلاس حاضر شده و تحصیل خود را انجام دهند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه «در تمام دنیا و به تناسب آن در ایران نیز موضوع آموزش صدمه و لطمه واقعی دیده است»، تاکید کرد که بهتر است هر چه سریع‌تر مدارس و دانشگاه‌ها باز شود چرا که در این فضاها تنها موضوع آموزش و تحصیل نیست بلکه نسل آینده روابط اجتماعی و سلوک زندگی را یاد می‌گیرد.

عین‌اللهی گفت که به دلیل عدم برگزاری کلاس‌های حضور و برگزاری آموزش مجازی، «در حال حاضر حتی دانش آموزان با خواب بیشتر و جنب و جوش کمتر گرفتار چاقی» شده‌اند.

این درحالی است که پیشتر مقام‌های بیمارستانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف ایران از ابتلای کودکان و نوجوان و جان‌باختن‌شان در اثر ابتلا به کرونا خبر داده‌اند.

علاوه بر این، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران حاکی از نگرانی اولیای دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس است، آن‌هم در شرایطی که هیچ‌گونه واکسیناسیونی برای کودکان و نوجوان در ایران در دستور کار مقام‌های وزارت بهداشت قرار ندارد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، اما پنجشنبه شب در جریان سفر خود به اردبیل گفت که پس از بازگشایی مدارس، در گام بعدی والدین دانش آموزان واکسینه خواهند شد و در صورتی که واکسن زیر ۱۸ سال در دنیا با نتایج خوبی همراه باشد قطعا دانش آموزان را نیز واکسینه خواهیم کرد.

وعده وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال درحالی بیان شد که مقام‌ها و دستگاه‌های حکومتی جمهوری اسلامی تاکنون روند واکسیناسیون بزرگسالان را در ایران به حدی کند اجرا کرده‌اند که به گفته مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، هم‌اکنون یک صد کشور از نظر نسبت واکسیناسیون بالاتر از ایران قرار دارند.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون در دنیا برای کودکان واکسن‌های تایید شده وجود دارد، گفت که به عنوان مثال سینوفارم را تا سه سالگی می‌توان تزریق کرد، واکسن فایزر مجوز تزریق در نوجوانان را اخذ کرده است، در مورد واکسن پاستور هم گفته شده که تا ۱۲ سال می‌توانند تزریق کنند که البته فعلا در کوبا مجوز گرفته است.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ البته گفت که هنوز باید منتظر باشیم جواب مطالعات این واکسن‌ها استخراج شود و بعد در ایران در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More