شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید مقام‌های دولتی بر ناتوانی در تامین بودجه ۸۰۰هزار میلیارد تومانی ۸۷هزار پروژه نیمه‌تمام

بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، از وجود ۸۷ هزار پروژه نیمه‌تمام در ایران خبر داد و گفت که تکمیل این پروژه‌ها که به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در عمل غیرممکن است و تصمیم نظام واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

پیشتر محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، نیز سه‌شنبه ۲۱ مهر ماه سال‌جاری از وجود « ۸۶ هزار طرح عمرانی ناتمام» در  ایران خبر داده و گفته بود که دولت به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند حتی در سال آینده نیز بودجه‌ای به بخش عمده‌ای از این طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

معاون حسن روحانی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرده بود که «منابع ما برای اجرای آن محدود است، بنابراین اولویت بندی ما این است که بتوانیم همه طرح‌هایی که در سال ۱۳۹۹ قابلیت تکمیل شدن را دارد، در اولویت بگذاریم.»

بهروز بنیادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه شانزدهم بهمن، شمار پروژهای عمرانی ناتمام را بسیار بیشتر از آمار مقام‌های دولتی عنوان کرد و گرفت: «بر اساس آمار ۶۰۰ هزار  پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها با قیمت امروز نیاز به هزاران میلیارد بودجه وجود دارد.»

بابک دین‌پرست، معاون وزیر کشور، روز چهارشنبه شانزدهم بهمن در جریان سفر به لرستان،  در سخنانی مشابه با گفته‌های رییس سازمان برنامه و بودجه، اعلام کرد که «در کشور ۸۷ هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که از این تعداد ۸۱ هزار پروژه استانی و ۶۰۰۰ پروژه ملی است.» دین‌پرست، گفت: «سال ۱۳۹۶ اعلام شد که برای تکمیل این پروژه‌های استانی به  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده است اما امروز این رقم به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

این درحالی است که او نه در سال ۱۳۹۶ که سه ماه پیش در سوم آبان ماه سال‌جاری بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و طی سخنانی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی گفته بود: «طبق آخرین آماری که ما داریم چیزی نزدیک به ۸۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که برای تکمیل آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم.»

اکنون مقام‌های جمهوری اسلامی از تکمیل این پروژه‌ها به دلیل نبود بودجه به کلی صرف‌نظر کرده‌اند. بابک دین‌پرست روز چهارشنبه شانزدهم بهمن در لرستان به ناتوانی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام  اشاره کرد و با بیان اینکه «از مجموع ۸۷ هزار پروژه نیمه‌تمام، ۴۳ هزار پروژه احداثی و توسعه‌ای است که قابلیت واگذاری به سرمایه گذاران را دارد»، تاکید کرد: «خواسته جدی نظام، واگذاری طرح‌های نیمه تمام است.» دین پرست حتی تاکید کرد که یکی از ماموریت‌های استانداران و فرمانداران، در حال حاضر واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام و آماده واگذاری است.

به گفته دین‌پرست سه دلیل  وجود دارد که در حال حاضر طرح‌های نیمه‌تمام حتی واگذار نمی‌شود از جمله «نبود انگیزه برای متقاضی، دستگاه‌های دولتی توان تکمیل این طرح‌ها را ندارند اما میل واگذاری آن‌ها را نیز ندارند، و علت سوم اینکه دستگاه‌های نظارتی اجازه نمی‌دهند و مقاومت و مخالفت می‌کنند.»

بخش عمده ۸۷ هزار پروژه ناتمام موجود در ایران، حاصل کلنگ‌زنی و سفرهای مقام‌های ارشد حکومتی به شهرها و استان‌های مختلف و نماد هزاران وعده عمل نشده به مردم در استان‌ها، شهرها و روستاهاست، پروژه‌هایی که به گفته خود مقام‌های دولتی و نیز نمایندگان مجلس بسیاری از آنان فاقد اولویت‌سنجی و پشتوانه کارشناسی بوده‌اند.

با این حال محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه  پیشتر گفت بودجه ویژه‌ای در سال ۱۳۹۹ نیز برای سفرها و طرح‌های علی خامنه‌ای و حسن روحانی اختصاص خواهد یافت و تاکید کرد که «با وجود ناتوانی دولت در تخصیص بودجه به هزاران پروژه ناتمام، اما در سال آینده به همه طرح‌هایی که مقام رهبری و رییس جمهور در سفر‌های استانی آن‌ها را جزو برنامه‌های سفر تعیین کردند، مبالغی پرداخت می‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More