شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها درباره کشته شدن فرمانده سپاه قدس

تازه‌ترین خبرها درباره کشته شدن فرمانده سپاه قدس

شورای عالی امنیت ملی ایران: در زمان و مکان مناسب از آمریکا انتقام می‌گیریم

 

شورای‌عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در زمان و مکان مناسب از آمریکا انتقام می‌گیریم.»

در این بیانیه که پس از جلسه اضطراری روز جمعه این شورا درپی کشته‌ شدن قاسم سلیمانی در بغداد برگزار شد، شورای عالی امنیت ملی ایران، آمریکا را «مسئول کلیه تبعات» کشتن سلیمانی خواند.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران، کشتن قاسم سلیمانی را «بزرگترین‌ خطای راهبردی» آمریکا در غرب آسیا توصیف کرد و هشدار داد که واشینگتن از تبعات این «‌اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت.»

 

ترامپ: سلیمانی مسئول مرگ تعداد زیادی از معترضان آبان‌ماه بود

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در حساب توییتر خود نوشت:«ژنرال قاسم سلیمانی در دوره زمانی طولانی هزاران آمریکایی را کشته یا شدیدا مصدوم کرده بود و برنامه کشتن بسیاری دیگر را داشت اما گیر افتاد!»

ترامپ همچنین  مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم  مرگ میلیون‌ها نفر، از جمله تعداد زیادی از معترضان اخیر در ایران را برعهده سلیمانی دانست. 

 

 

او در ادامه نوشت: «با وجود اینکه ایران هرگز نمی‌تواند این مساله بپذیرد، سلیمانی در آن کشور مورد ترس و تنفر بود. مردم ایران آنقدر که رهبران این کشور در برابر دنیای خارج وانمود می‌کنند، ناراحت نیستند. او باید سال‌ها پیش از بین برده می‌شد.»

رییس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش خود نسبت‌به کشته شدن قاسم سلیمانی نیز در توییتر نوشته بود: «ایران هرگز در جنگی پیروز نشده اما هیچ‌گاه در مذاکرات شکست نخورده است.»

 

اعلام اسامی دیگر کشته‌شدگان سپاه پاسداران در عملیات حمله به سلیمانی

 

دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، با صدور اطلاعیه‌ای، نام سایر سپاهیان کشته‌شده به همراه قاسم سلیمانی را اعلام کرد.

اسامی این افراد عبارت است از:  حسین جعفری‌نیا، شهرود مظفری‌نیا، هادی طارمی و وحید زمانیان.

براساس این اطلاعیه در حمله آمریکایی‌ها در بغداد، درمجموع۱۰ نفر کشته شده‌اند.

 

 

برنی سندرز: این اقدام ما را در مسیر جنگی دیگر قرار می‌دهد

 

برنی سندرز، از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پی کشته شدن قاسم سلیمانی،گفت: «ترامپ قول داده بود به جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهد اما این اقدام ما را در مسیر جنگی دیگر قرار می‌دهد.»

 

پمپئو: کشتن قاسم سلیمانی، اقدامی قانونی و تدافعی بود

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکاکشتن قاسم سلیمانی را «اقدامی قانونی و تدافعی» خواند.

او تاکید کرد که «خطر انفعال در برابر ایران، خطری بزرگ بود» و افزود: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم، اما دست روی دست نمی‌گذاریم تا خطری آمریکایی‌ها را تهدید کند.» 

وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان ، گفت: «با کشتن قاسم سلیمانی تهدید قریب‌الوقوع ایرانی‌ها را خنثی کردیم.»

او با اشاره به تایید فرمان کشتن سلیمانی ازسوی دونالد ترامپ، گفت: «رییس‌جمهوری ترامپ برای مقابله با تمام تهدیدهای ایران آماده است.»  

پمپئو افزود:«دنیا و آمریکایی‌های حاضر در منطقه بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی امنیت بیشتری دارند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که «ایران باید از بی‌ثبات کردن عراق دست بکشد.» 

او در توئیتی نوشت که با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان درمورد تصمیم دونالد ترامپ درمورد «اقدام دفاعی» برای حذف قاسم سلیمانی صحبت کردم. به نوشته او، آلمان نیز نگران تحریک‌های نظامی مداوم رژیم ایران است. او افزوده است که آمریکا به تنش‌زدایی متعهد است.

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی دیگر به گفت‌وگویش با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در همین زمینه اشاره کرد و نوشت: «از متحدانمان برای تایید تداوم تهدید تهاجمی نیروی سپاه قدس متشکریم.»

پمپئو  در توئیتی دیگر هم نوشته بود: «امروز با یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین درباره تصمیم دونالد ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی در واکنش به تهدید جان آمریکایی‌ها صحبت کردم. بار دیگر بر تعهدمان به تنش‌زدایی تاکید کردم.»

 

نتانیاهو: ترامپ با قدرت، اقتدار و سرعت عمل کرد

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به کشته‌شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا، گفت: «ترامپ با قدرت، اقتدار و سرعت عمل کرد. سلیمانی مسئول جنایات بسیاری بود و قصد انجام جنایات بیشتری را داشت.»

او همچنین گفت که آمریکا حق دفاع از خود و کشتن قاسم سلیمانی را داشت.

نتانیاهو که به یونان سفر کرده بود، پس از حمله آمریکا که به کشته‌ شدن سلیمانی انجامید، سفر خود را کوتاه کرد و به اسرائیل بازگشت.

 

رییس شورای اتحادیه اروپا: باید به هر قیمتی جلوی افزایش بیشتر تنش‌ها را گرفت

 

شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، در واکنش به عملیات آمریکا در عراق و کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهانش گفت: «سیکل خشونت، اقدامات تحریک‌آمیز و تلافی‌جویانه که در چند هفته اخیر در عراق شاهدش بودیم، باید متوقف شود. باید به هر قیمتی از افزایش بیشتر تنش‌ها خودداری کرد.»

فدریکا موگرینی، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  نیز کشته شدن قاسم سلیمانی را «افزایش تنشی بسیار خطرناک» در خاورمیانه خواند.

 

سخنگوی دولت ایران: به‌طور حتم پاسخ قاطعی به آمریکا داده خواهد شد

 

علی ربیعی،سخنگوی دولت ایران، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق، گفت: «آمریکا خط قرمز ایران را رد کرد و پاسخ قاطعی به طور حتم به او داده خواهد شد. آنچنان درسی به آمریکا می‌دهیم که فراموش نکنند.»

او افزود: «چنان درسی به آمریکا بدهیم که تمام روسای جمهورشان به یاد داشته باشند.»

سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای، آمریکا و اسرائیل را به انجام اقدام‌هایی «معنادارتر»، در «‌اقصی نقاط عالم» تهدید کرد.

همچنین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دستو‌ر دهندگان و عاملان [ ‌کشتن قاسم سلیمانی] منتظر انتقام سخت و پشیمان‌کننده باشند.»

 

بریتانیا خواستار تنش‌زدایی همه طرف‌ها شد

 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «ما همیشه مواجه با تهدید‌های تهاجمی از سوی سپاه قدس به رهبری قاسم سلیمانی بودیم. اکنون از همه طرف‌ها می‌خواهیم تنش‌زدایی کنند. تنش بیشتر به نفع هیچ‌کس نیست.»

هم‌زمان جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در بریتانیا، نیز گفت: «کشتن قاسم سلیمانی موجب افزایش تنشی به‌شدت خطرناک و جدی است و اهمیت جهانی دارد. دولت بریتانیا باید ایران و آمریکا را به خویشتن‌داری فرابخواند و جلوی لفاظی و اقدامات جنگجویانه آمریکا بایستد.»

 

رییس‌ جمهوری عراق حمله آمریکا و کشتن قاسم سلیمانی و همراهانش را محکوم کرد

 

برهم صالح‌، رییس‌ جمهوری عراق، حمله آمریکا و کشتن قاسم سلیمانی و همراهانش را محکوم کرد.

او افزود: «کشور ما باید منافع ملی خود را در اولویت قرار دهد و از درگیری‌های مسلحانه‌ای که دهه‌ها ما را مشغول کرده، اجنتاب ورزد.»

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، مجلس عراق روز شنبه درباره «‌حضور آمریکا» در این کشور تشکیل جلسه خواهد داد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، نیز کشته‌شدن قاسم سلیمانی و  ابومهدی مهندس را نقض آشکار توافق‌های حضور آمریکا در عراق دانست و گفت: «کشته‌شدن قاسم سلیمانی تنشی خطرناک است که می‌تواند آغازگر جنگی ویرانگر باشد.»

نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق هم گفت: «از دولت عراق می‌خواهیم اقداماتی برای گرفتن حق کشته‌شدگان در حمله به فرودگاه بغداد، اتخاذ کند.»

همچنین تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که هادی عامری، یکی از فرماندهان حشد شعبی، از تمام «نیروهای ملی» خواسته است تا متحد شوند و نیروهای خارجی را از عراق بیرون کنند.

قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان «عصائب اهل حق» در عراق نیز گفت: «هزینه کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق است.» او نیروهای عصائب اهل حق را برای «بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق» فراخواند.

 

بولتون: برنامه‌ریزی برای کشتن سلیمانی از مدت‌ها پیش بود



جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید:‌ عملیات کشتن قاسم سلیمانی از مدت‌ها پیش در حال برنامه‌ریزی و آماده شدن بود.

 

اسماعیل قاآنی ازسوی خامنه‌ای به عنوان جانشین قاسم سلیمانی منصوب شد



 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با صدور حکمی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.

در حکم انتصاب اسماعیل قاآنی به فرماندهی نیروی قدس، آمده است که او در شمار «برجسته‌ترین فرماندهان سپاه» در جنگ با عراق بوده و سال‌ها در نیروی قدس در کنار قاسم سلیمانی فعالیت کرده است. خامنه‌ای در این حکم،  برنامه نیروی قدس را «عینا همان برنامه» دوران فرماندهی سلیمانی اعلام کرده است.

 

آیت‌الله سیستانی حمله به فرودگاه بغداد را نقض حق حاکمیت ملی عراق دانست

 

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، گفت: «کشته شدن سلیمانی و مهندس نشان‌دهنده آن است که عراق در حال حرکت به سمت زمانی بسیار سخت است.»

او حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد را «نقض حق حاکمیت ملی عراق» دانست و افزود: «از همه طرف‌ها می‌خواهم معقولانه و با خویشتن‌داری رفتار کنند.»

 

افزایش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی

 

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید و قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی، چهار درصد افزایش یافت.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از کارشناسان بازار انرژی نوشت: «اگر تنش‌ها عرضه نفت‌خام خاورمیانه را مختل کند، قیمت هر بشکه نفت تا ۸۰ دلار افزایش خواهد یافت.»

 

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:عملیات کشتن قاسم سلیمانی بدون اطلاع کنگره بود

 

الیوت انگل، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که عملیات کشتن قاسم سلیمانی بدون اطلاع به کنگره یا مشورت با آن انجام شده است. او افزود: «سلیمانی مغز متفکر خشونت‌های گسترده بود.»

 

حضور علی خامنه‌ای در جلسه اضطراری شورای عالی امنیت

 

برخی منابع خبری ایران اعلام کردند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،  در جلسه اضطراری و فوری شورای‌عالی امنیت ملی ایران شرکت کرده است.

ساعاتی پیش‌، کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی از برگزاری جلسه فوق العاده شورای‌عالی امنیت ملی در روز جمعه ۱۳ دی‌ماه، برای بررسی موضوع حمله به خودروی قاسم سلیمانی در بغداد و کشته شدن او خبر داده بود. 

 

هشدار سوریه درباره افزایش تنش در منطقه

 

وزارت خارجه سوریه: کشته شدن قاسم سلیمانی باعث افزایش چشمگیر تنش در منطقه می‌شود.

 

سفیر سابق آمریکا در اسرائیل: سلیمانی حقیقتا یکی از شرورترین مردان روی زمین بود

 

دن شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل گفت: خون هزاران آمریکایی، عراقی، سوری، لبنانی، اسرائیلی و بسیاری دیگر روی دست قاسم سلیمانی بود. او حقیقتا یکی از شرورترین مردان روی زمین بود. دیدن چهره خندانش که با تروریست‌ها در سراسر منطقه سلفی می‌گرفت، سخت بود. از شرش خلاص شدیم.

 

مجلس ایران برای بررسی ابعاد کشته شدن قاسم سلیمانی تشکیل جلسه می‌دهد

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه ویژه این کمیسیون به منظور بررسی ابعاد کشته‌شدن قاسم سلیمانی و نحوه پاسخ به اقدام آمریکا خبر داد.

جلسه فوق‌العاده این کمیسیون  در ساعت ۱۸ روز جمعه ۱۳ دی‌ماه برگزار خواهد شد.

 

وزیر دفاع ایران: پاسخ دندان‌شکن می‌دهیم

 

امیر حاتمی، از فرماندهان ارتش و وزیر دفاع ایران: «جنایت هولناک آمریکا به شکلی دندان‌شکنی پاسخ داده می‌شود.»

 

میت رامنی: سلیمانی یکی تروریست فاسد بود

 

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در واکنش به کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، گفت: سلیمانی یک تروریست فاسد بود و دست او به خون صدها سرباز آمریکایی آغشته بود.

 

گشت‌زنی هواپیماهای جنگنده ایران

 

منابع خبری ایران اعلام کردند چند جنگنده F14 ارتش این کشور، عملیات گشت‌زنی در نوار غربی کشور را آغاز کردند .

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More