شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیش از ۵۰۰ بازداشت در ایران ظرف دو روز گذشته

با وجود ادامه خودداری مقام‌های جمهوری اسلامی از ارایه آمار بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر ایران، هم‌زمان با آغاز هفته سوم از زمان شکل‌گیری تظاهرات عمومی گزارش‌های رسمی انتظامی و قضایی از شهرستان‌های مختلف حاکی از بازداشت بیش از ۵۰۰ نفر طی روزهای یک‌شنبه و شنبه دهم و نهم آذر ماه است.

گزارش‌های پراکنده فرماندهان انتظامی در روز یکشنبه دهم آذرماه حاکی از بازداشت حدود ۴۰۰ نفر در استان‌های کردستان، تهران، گلستان،‌ اصفهان و کرمانشاه است.

این بازداشت‌ها در حالی ادامه دارد که روز شنبه محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، با اشاره به آمار بیش از هفت هزار نفر بازداشتی اعلام کرده بود که آن را تایید نمی‌کند. 

دادستان کل همچنین ضمن اظهار این‌که ««خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند»، گفته بود مقام‌های دولتی نیز مجاز به ارایه آمار نیستند.

تاکنون، در میان مقام‌های رسمی تنها حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرده که تعداد بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری تا روز یکشنبه گذشته، سوم آذرماه، هفت هزار نفر بوده است. 

اما گزارش‌های جدید مسئولان نشان می‌دهد که در تمام روزهای بعدی نیز بازداشت معترضان در شهرهای مختلف ایران ادامه داشته است.

یکشنبه؛ حدود ۴۰۰ نفر

در تهران،‌ اخبار روز یکشنبه در ارتباط با بازداشت‌های مناطق مختلف پایتخت و شهرستان‌های این استان به صورت مجزا منتشر شده است. 

در پردیس غلامرضا حسنوند، فرمانده انتظامی شهرستان، از شناسایی و بازداشت ۹۷ نفر از شهروندان خبر داده و آن‌ها را «عوامل اصلی» اعتراضات معرفی کرده است. 

همچنین، ‌فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران از دستگیری ۲۰ نفر در شهرستان‌های شرقی این استان طی «عملیات اطلاعاتی» خبر داد. در پایتخت نیز، یک مقام پلیس بازداشت دو نفر در ارتباط با ناآرامی‌های «محله شهدا» را تایید کرد. 

در استان کرمانشاه علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی، اعلام کرده که نیروهای پلیس ۲۴۰ نفر از شهروندان را تحت عنوان «سران» اعتراضات شناسایی و بازداشت کرده‌اند. 

هم‌زمان علی آزادی، فرمانده انتظامی کردستان، نیز از آمار ۲۵ بازداشتی در این استان خبر داده است. به گفته او، این شهروندان از شهرهای سنندج و مریوان شناسایی و بازداشت شده‌اند و پرونده آن‌ها را نیز به مراجع قضایی ارسال کرده‌اند.

در اصفهان، در حالی که فرمانده انتظامی استان از دستگیری هفت نفر سخن گفته است؛ فرمانده انتظامی نجف‌آباد گفت که پلیس امنیت طی «یک‌سری کارهای تخصصی و پیچیده»‌ ۲۵ نفر از شهروندان معترض این شهرستان را دستگیر کرده است. 

از سوی دیگر در گلستان، فرمانده انتظامی این استان از بازداشت دو نفر در همین ارتباط و در شهرستان علی‌آبادکتول خبر داد. 

شنبه؛ بیش از ۱۰۰ نفر

بازداشت‌های روز یکشنبه پس از آن صورت می‌گیرد که روز شنبه نیز اخباری از بازداشت ده‌ها نفر از شهروندان معترض منتشر شده بود.

در آذربایجان شرقی، فرمانده انتظامی استان از بازداشت ۴۸ نفر تحت عنوان «عوامل اصلی» و نیز ۲۲ نفر با عنوان «تخریب‌گر» خبر داده بود.

هم‌زمان در هرمزگان نیز غلامرضا جعفری، فرمانده انتظامی استان، از بازداشت ۳۱ نفر از رهبران «اصلی در فضای مجازی» اعتراض‌ها سخن گفت.

در شهرستان ملارد استان تهران، دادستان عمومی و انقلاب بدون اشاره به آمار مشخصی اظهار کرد تعدادی از «سرشاخه‌های آشوب» بازداشت شده‌اند.

پلیس استان فارس هم از بازداشت تعدادی از شهروندان در این استان و در همین زمینه خبر داد.

این در حالی است که در روزهای پایانی هفته گذشته، بازداشت معترضان شهر به شهر و خانه به خانه و به شکل سراسری از تهران، اصفهان، شیراز، کرج، همدان و دیگر مراکز استان‌ها تا شهرهای کوچک‌تر اما خبرسازی چون سیرجان و تا شهر چرداول در استان ایلام و ده‌ها شهر بزرگ و کوچک ایران ادامه داشته است.

انتشار گزارش‌های انتظامی روزانه در ارتباط با ادامه بازداشت‌ها با ادبیاتی مشابه صورت گرفته است. 

در بیشتر اخبار رسمی، مقام‌های انتظامی و قضایی بدون تشریح جزییات رسیدگی قضایی و پرونده افراد بازداشت‌شده، اعلام کرده‌اند که بازداشتی‌ها به اقدامات خود اعتراف کرده و احساس پشیمانی می‌کنند. همچنین اتهام‌های مشابهی از جمله خسارت به اموال عمومی، تحریک از سوی دشمن و اختلال در نظم عمومی به شهروندان بازداشتی منتسب شده است.

در همین حال گزارشها حاکی است که خانواده بازداشت شدگان تهدید شده‌اند که در صورت اطلاع رسانی و خبررسانی درباره بازداشت شدگان با آنها برخورد می‌شود. به گفته تعدادی از خانواده‌‌ها پیگیری آنها برای اطلاع از وضعیت عزیزان دربندشان نیز تاکنون بی نتیجه بوده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More