شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیش از دو میلیون خانوار ایرانی در یک سال گذشته «گوشت قرمز نخورده‌اند»

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اعلام کرد نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد طی یک سال گذشته ۸/۲ درصد از خانوار ایرانی، معادل بیش از  دو میلیون از آن‌ها، «اصلا» گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.

مصرف برنج و گوشت سفید نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته و یک‌پنجم خانوارها گفته‌اند «اصلا» در سفره خود نوشابه هم مصرف نکرده‌اند.

کانال تلگرام ایسپا روز یکشنبه ۱۲ مردادماه نوشت یافته‌ها نشان می‌دهد طی یک سال اخیر حدود ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی در هفته چند روز و ۳۲/۸ درصد آن‌ها در ماه چند روز گوشت قرمز مصرف کرده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی،‌ بیش از ۱۴ درصد خانوارها تنها چندبار در  یک سال اخیر گوشت قرمز خورده‌اند و در سفره ۸/۲ درصد از آن‌ها اصلا این کالای خوراکی مصرف نشده است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵،‌ تعداد خانوارهای ایرانی ۲۵ میلیون اعلام شده که با این حساب بیش از دو میلیون خانوار در سفره یک سال اخیر خود گوشت قرمز مصرف نداشته‌اند.

این گزارش ایسپا حاکی‌ست میزان افرادی که در خردادماه سال گذشته گفته بودند گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند، سه و نیم درصد افزایش یافته است.

این نتایج در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های دولت ایران پیشتر از افزایش هزینه سبد معیشت کارگران و همچنین کوچک شدن سفره آن‌ها خبر داده‌اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی ایسپا در ارتباط با مصرف گوشت مرغ اشاره شده که ۶۲ درصد خانوارها چند روز در هفته و ۳/۷ درصد آن‌ها چند بار در سال گوشت مرغ مصرف کرده‌اند.

ایسپا همچنین اعلام کرده میزان مصرف گوشت مرغ در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته بیش از ۱۲ درصد به صورت مصرف هر روز یا چند روز در هفته در سبد غذایی کاهش یافته است.

در زمینه گوشت ماهی بیش از ۳۰ درصد خانوارها از آن تنها چند روز در ماه و حدود یک سوم آن‌ها نیز چند روز در سال مصرف کرده‌اند.

۲۴/۶ درصد خانوارها، که رقمی معادل بیش از ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار است، نیز گفته‌اند اصلا در خانواده خود ماهی مصرف نمی‌کنند.

آمار مربوط به مصرف روزانه و هفتگی این بخش از کاهش ۸/۳ درصدی نسبت به رقم سال گذشته حکایت دارد.

در حالی رسانه‌ها افزایش قیمت گوشت و تورم را عامل کاهش توانایی خانوارها در تامین آن می‌دانند که پیشتر روزنامه ایران به نقل از عرضه‌کنندگان این کالا و مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت مشکل در تخصیص ارز و تامین نهاده‌های دامی را عامل این گرانی عنوان کرد.

روزنامه‌ ایران در گزارشی در تیر ماه نوشته بود که با افزایش قیمت‌ها، هزینه سفره یک خانواده قشر متوسط چهار نفره در یک ماه حدود یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان رسیده است.

این محاسبات بدون در نظر گرفتن سبزیجات یا برخی دیگر از کالاهای سفره در نظر گرفته می‌شود. 

نظرسنجی ایسپا در مردادماه امسال و از جامعه آماری بالای ۱۸ سال کشور با ۱۵۷۵ نمونه برگزار شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More