شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیست درصد از قربانیان خودکشی در شهرهای کُردنشین ایران طی یک سال گذشته، کودک و نوجوان بوده‌اند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار گزارشی سالانه اعلام کرد که دست‌کم ۲۲۵ نفر در فاصله دی‌ماه ۹۸ تا دی‌ماه سال ‌جاری در شهرهای کردنشین ایران با خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند که ۲۰ درصد از آن‌ها کودک و نوجوان بوده‌اند.

در گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، آمده است که در سال گذشته میلادی، دی‌ماه ۹۸ تا دی‌ماه ۹۹، در چهار استان ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی دست‌کم ۲۲۵ نفر شامل ۱۰۳ زن و ۱۲۲ مرد با خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

از میان ۲۲۵ نفری که در یک سال گذشته در شهرهای مختلف کُردنشین با خودکشی به زندگی خود پایان دادند ۲۰ درصد شامل ۴۵ نفر نوجوانان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو افزود که از میان ۴۵ نوجوان زیر ۱۸ سال، شامل ۲۶ دختر و ۱۹ پسر، که طی یک سال گذشته در شهرهای مختلف کُردنشین به زندگی خود پایان دادند سن ۲۱ نفر از آن‌ها زیر ۱۵ سال بوده است.

بیشترین خودکشی نوجوانانِ شهرهای کُردنشین در آذربایجان‌غربی با ۱۵ نفر ثبت شده است و رتبه بعدی خودکشی نوجوانان در میان چهار استان مورد بررسی، در استان‌ کردستان با ۱۳ نفر، کرمانشاه ۱۱ نفر و ایلام ۶ نفر ثبت شده است.

گزارش این سازمان حقوق بشری خودکشی‌ها در چهار استان کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی را در یک سال گذشته، دی ۹۸ تا دی ۹۹، بررسی کرده که براساس آن شهر سنندج در استان کردستان با ۷۷ نفر در صدر شمار خودکشی در میان این چهار استان قرار دارد.

شهرهای کرمانشاه و ارومیه در دو استان‌های کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز هر یک با ثبت ۵۶  مورد خودکشی منجر به مرگ در رتبه بعدی قرار دارند و ایلام نیز با ۳۶ خودکشی منجر به مرگ در رتبه سوم قرار دارد.

در این گزارش دلیل خودکشی ۱۱۴ نفر اختلافات خانوادگی، ۶۸ نفر فقر و بیکاری، ۱۰ نفر آسیب‌های روانی، ۳ نفر ازدواج اجباری اعلام شده و در مورد ۲۹ نفر انگیزه و دلیل خودکشی «نامعلوم» عنوان شده است و دلیل خودکشی یک نفر در زندان نیز «سیاسی» عنوان شده است.

از میان ۱۱۴ نفری که در شهرهای مناطق کُردنشین به دلیل «اختلافات خانوادگی» به زندگی خود پایان داده‌اند ۸۰ نفر زن و ۳۴ نفر مرد بوده‌اند و از میان ۶۸ نفری که دلیل خودکشی آن‌ها «فقر و بیکاری» عنوان شده است ۶۰ نفر مرد و ۸ نفر زن بوده‌اند.

افزایش خودکشی کودکان و نوجوان در سال‌ جاری

در ماه‌های اخیر موارد متعددی از خودکشی به ویژه خودکشی دانش‌آموزان نوجوان در شهرها و استان‌های مختلف ایران گزارش شده است.

مهرماه سال ‌جاری محمد موسوی‌زاده دانش‌آموز ۱۱ ساله دبستانی در شهرستان بندر دیر، در استان بوشهر، به دلیل «فقر و نداشتن گوشی و محرومیت از حضور در کلاس‌های آنلاین» خودکشی کرد و پس از آن دو مقام استان بوشهر تایید کردند که یک نوجوان دیگر در این استان که به دلیل فقر و زندانی بودن پدرش ترک تحصیل کرده و در یک سنگ‌فروشی کار می‌کرد خودکشی کرده است.

روز پنج‌شنبه سی‌ام مهرماه نیز گزارش شد که یک دانش‌آموز ۱۱ ساله نیز در همدان با خودکشی به زندگی خود پایان داده است.

اوایل آبان پرستو جلیلی آذر، دانش‌آموز ۱۳ ساله، در دهستان طلاتپه ارومیه به دلیل فقر و نداشتن گوشی به زندگی خود پایان داد.

همچنین خودکشی دست‌کم ۶ نوجوان دانش‌آموز در شهر رامهرمز گزارش شد که مقام‌های استان خوزستان خودکشی دو نوجوان را تایید کردند.

پیشتر محمدمهدی تندگویان، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، از کاهش «سن خودکشی» و افزایش تعداد آن با «ضریب روبه‌رشد» خبر داد.

تندگویان روز ۲۳ مهرماه به خبرگزاری برنا گفت که عمده خودکشی‌ها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد اما در سال‌ جاری شاهد «خودکشی‌ کودکان زیر ۱۵ سال» هم بودیم.

این مقام دولتی از ارائه آمار درباره خودکشی کودکان زیر ۱۵ سال خودداری کرد، اما گفت که سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More