شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه ۱۳۰ فعال مدنی: حکومت ایران با پنهان کاری در مدیریت کرونا ناموفق بوده است

 

بیش از ۱۳۰ نفر از فعالان مدنی و روشنفکران ایرانی با امضای بیانیه‌ای مشترک ضمن انتقاد از «پنهان‌کاری» مقام‌های ایران و «ناموفق»‌ خواندن حکومت در مدیریت بحران کرونا، خواستار تغییر ساختاری در کشور شدند.

در این بیانیه که روز شنبه ۹ فروردین‌ماه منتشر شده امضاکنندگان نوشته‌اند: «بی‌تدبیری توأمان کوتاه‌مدت و ساختاری برای مقابله با بحران و سال‌ها اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی، وضعیتی اسفناک در برابر ما ترسیم کرده است.»

در ادامه این بیانیه که خطاب به «اراده و آگاهی عمومی» منتشر شده آمده است: «تقریباً همه متفق‌القول‌اند که حاکمیت در اطلاع‌رسانی درباره بیماری پنهان کاری کرده و در مدیریت بحران حاصل از آن ناموفق بوده است.»

این بیانیه همچنین شیوع این ویروس را موجب آشکار شدن «شکاف‌ها و تناقضات نظام‌های اقتصادی-‌سیاسی» خوانده‌اند.

امضاکنندگان به وضعیت اقتصادی اقشار ضعیف از جمله افراد فقیر و کم‌درآمد،‌ کولبرها و دستفروش‌ها اشاره کرده و همچنین درباره وضعیت زندانیان و عدم دسترسی آن‌ها به امکانات بهداشتی و درمانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

این بیانیه از حکومت ایران خواسته‌ است به جای «سوء‌استفاده‌های ایدئولوژیک» به سوی «تغییر ساختاری» گام بردارد.

در قسمتی از متن نیز به ارائه راهکارهایی از جمله توقف تمامی کارهای غیر ضروری، تست گسترده کرونا از شهروندان،‌ نظارت مردمی بر مدیریت بحران، بیمه همگانی و تخصیص درآمد پایه به افراد کم‌درآمد، ملی کردن ظرفیت‌های تولید، و آزادی زندانیان سیاسی-عقیدتی پرداخته شده است. 

بیش از ۱۳۰ نفر از جمله اساتید دانشگاه، فعالان حقوق بشر، زندانیان سیاسی پیشین،‌ روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی این بیانیه را امضا کرده‌اند.

انتشار این بیانیه‌ در حالی است که پیشتر نیز تعدادی از نمایندگان مجلس از پنهان‌کاری مقام‌های حکومت در انتشار آمار واقعی مبتلایان و قربانیان کرونا انتقاد کرده بودند.

ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران آمار جان‌باختگان را دو هزار و ۶۴۰ نفر می‌داند در حالی که به گزارش منابع آگاه ایران‌اینترنشنال، شمار تلفات جانی ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا امروز به دست‌کم پنج‌هزار و ۱۴۸ نفر رسیده است. 

از سوی دیگر عدم اتخاذ تصمیم‌های قطعی و مناسب از سوی حکومت برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر این بیماری موضوع انتقاد برخی مقام‌ها و کارشناسان حوزه بهداشت و همچنین کاربران رسانه‌های اجتماعی طی هفته‌های اخیر بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More