شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه نظام پزشکی ایران درباره فقدان امکانات بهداشتی: آمار رسمی با واقعیت فاصله دارد

سازمان نظام پزشکی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از فاصله آمار رسمی کرونا با واقعیت اعلام کرد که کادر درمانی در مقابله با این بحران به دلیل «فقدان امکانات اولیه حفاظت شخصی» افراد برجسته‌ای را از دست داده است.

در حالی که حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه هرگونه کمبود امکانات بهداشتی و بیمارستانی را رد کرد؛‌ بیانیه‌ای که سازمان نظام پزشکی روز دوشنبه صادر کرده حاکی از تایید کمبود امکانات بهداشتی حفاظتی و کیت‌های تشخیص بیماری است. 

در بخشی از این بیانیه اشاره شده است: «تجهیز پزشکان، پرستاران، کارشناسان و کارمندانی که در صف مقدم مبارزه با کووید-۱۹ جان‌فشانی می‌کنند، از وظایف مبرم وزارت بهداشت و تمام دستگاه‌هایی است که تحت‌نظر آن وزارت در راه کنترل اپیدمی فعالیت می‌کنند.»

با این وجود، روحانی در جلسه هیات دولت‌ ضمن «بسیار سرافراز» خواندن حکومت در زمینه مقابله با کرونا اظهار کرده از روز اول شیوع بیماری تاکنون در هیچ استان و شهرستانی کمبود ظرفیت بیمارستانی،‌ غذا و دارو وجود نداشته است.

در بیانیه سازمان نظام پزشکی اشاره شده است که آمار ارائه شده رسمی درباره مبتلایان با واقعیت میدانی «فاصله قابل توجهی» دارد.

پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان مجلس آمار رسمی وضعیت کرونا را «غیرواقعی» خوانده بودند. 

همچنین دست‌کم چهار نفر از مقام‌های دولتی در استان‌هایی از جمله اردبیل و قم به دلیل ارائه آمار متفاوت از مبتلایان کرونا با فشار وزارت بهداشت از مقام خود برکنار شده‌اند. 

نظام پزشکی در بیانیه خود دلیل تفاوت آمار رسمی با واقعیت را «روش خاص وزارت بهداشت در ارائه آمار»، «محدودیت کیت‌های تشخیصی» ‌و همچنین «موارد مثبت و منفی کاذب» دانسته است.

 

فاصله‌گذاری اجتماعی قاطعانه ادامه یابد

این سازمان در بخشی از بیانیه تاکید کرده است که راهکار اجرایی و اقدامات لازم برای ادامه قاطعانه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا  کنترل اپیدمی مهیا شود.

نظام پزشکی برای در خانه ماندن شهروندان و جلوگیری از مشکلات اقتصادی خواستار تامین «یارانه مناسب» و «هزینه‌های دوره حاضر» برای مردم شده است.

پیشتر رییس‌جمهوری دستور بازگشایی ادارات دولتی را صادر کرده بود و دولت نیز با آغاز طرحی موسوم به «فاصله‌گذاری هوشمند» خواستار بازگشت کسب‌وکارها به چرخه اقتصادی شده است.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی برای بازگشت ثبت‌نام کرده‌اند.

 هم‌زمان ایرج حریرچی،‌ معاون کل وزارت بهداشت،‌ از افزایش «تردد غیرضروری در استان‌ها» خبر داده و درباره آن ابراز نگرانی کرده است.

نظام پزشکی ایران در ادامه بیانیه خود «تعدد مراکز تصمیم‌گیری» در زمینه بحران کرونا را موجب لطمه به اقدامات بهداشتی خوانده است. این سازمان از رییس‌جمهوری و وزارت بهداشت خواسته تا مسئولیت این حوزه را بپذیرند.

در پایان این بیانیه، همچنین بر عدم تکرار اشتباهات و استفاده از تجارب مثبت و منفی تاکید شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More