شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بولتون: ایران مسئول آسیب احتمالی به بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» است

ان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تحریم «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و مدیر اجرایی آن «مارک دوبوویتز» از سوی جمهوری اسلامی ایران را «تهدید» و اقدامی «غیرقابل قبول» خواند. 

بولتون، روز جمعه هشتم شهریور، در توییتی نوشت که این موسسه «کار فوق‌العاده‌ای در زمینه آشکار کردن فساد و فعالیت‌های مخرب ایرانی‌ها انجام داده است».

بولتون ضمن تاکید بر این که تحریم این بنیاد نمی‌تواند آن را از ادامه فعالیت‌هایش بازدارد، ادامه داد: «ایران برای هر اقدامی که به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یا هر آمریکایی آسیب بزند، مسئول شناخته خواهد شد.»

پیشتر، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اقدام تهران در تحریم بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها را محکوم کرده بود.

او روز پنج‌شنبه در توییتر نوشت: «ادامه تلاش‌ها توسط رژیم ایران برای ارعاب بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، یک اندیشکده آمریکایی، تاکید می‌کنم - یک اندیشکده - باید از سوی تمام آزادیخواهان در سراسر دنیا محکوم شود.»

او گفت: «ایالات متحده این تهدیدها را جدی می‌گیرد و رژیم [ایران] و عواملش را مسئول می‌داند.»

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هم که نهادی غیردولتی در آمریکا محسوب می‌شود در واکنش به این اقدام ایران گفته است تحریم‌های ایران تاثیری در کار و فعالیت‌های آن نخواهد داشت.

دوبوویتز درباره این اقدام جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:‌ «این یک تهدید مستقیم علیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، من و دوستان ایرانی و غیرایرانی ماست.»

او اضافه کرد: «این تهدیدها فقط عزم ما را برای تحقیق و آشکار کردن حقیقت در مورد رژیم ایران تقویت و از میل سوزان اکثر قریب به اتفاق ایرانیان برای آزادی حمایت می‌کند.»

روز دوم شهریورماه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای این موسسه که در واشینگتن واقع است و همچنین دوبوویتز را در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار داد.

وزارت امور خارجه اظهار کرد این موسسه «آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی‌گری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید» در آن‌چه که این وزارت‌خانه «اثرات تروریسم اقتصادی علیه ایران» خوانده، مشارکت دارند.

همچنین عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه از تهیه فهرستی از افراد همکار با بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با هدف وضع تحریم علیه آن‌ها خبر داد.

موسوی روز پنجشنبه هفتم شهریورماه در این زمینه گفت: «طبق قانون، به‌زودی اولین گروه از افرادی که با بنیاد به اصطلاح دفاع از دموکراسی‌ها همکاری دارند برای افزوده شدن به فهرست تحریم به نهادهای ذی‌ربط از جمله قوه قضاییه معرفی خواهند شد.»

او اشاره کرد که این فهرست شامل افرادی با ملیت‌های مختلف است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More