شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

به پایان رسیدن بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی؛ مخالفت خانواده جان‌باختگان با انتشار نتایج از سوی ایران

 

دفتر تحقیقات و بررسی ایمنی هوایی فرانسه (بی‌ئی‌ای) در توییتی خبر داد که کار بازخوانی و تحلیل داده‌های جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط‌ شده اوکراینی پس از چهار روز به پایان رسید.

این دفتر که استخراج این داده‌ها را برعهده داشت روز پنجشنبه دوم مرداد همچنین به ایران‌اینترنشنال گفت تعیین زمان و چگونگی انتشار نتایج این تحقیقات براساس قوانین بین‌المللی هوانوردی با ایران است.

خانواده‌های جان‌باختگان این هواپیما خواستار حضور در روند تحقیقات جعبه سیاه این هواپیما شده بودند و با اینکه ایران هدایت تحقیقات را به عهده داشته باشد، مخالفند.

این خانواده‌ها تاکید کرده بودند که قوانین بین‌المللی مبنی بر دادن نقش رهبری تحقیقات به حکومت جمهوری اسلامی که خود مسبب شلیک به این هواپیما بوده، عادلانه نیست.

انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراین روز پنجشنبه در حساب توییتر این انجمن در مخالفت با این موضوع با اشاره به قانونی که بر اساس آن کشور محل سقوط هواپیما تحقیقات را بر عهده دارد، نوشتند این قانون این موضوع را در نظر نگرفته که حکومت کشور محل رخ دادن حادثه می‌تواند خود «مجرم» باشد.

در توییت آنها آمده است: «این (قانون) هیچ‌وقت این واقعیت را در نظر نگرفته که در یک دیکتاتوری جان افراد آخرین موضوعی است که مورد تامل قرار می‌گیرد و در صورت لزوم می‌تواند قربانی «دلایل سیاسی» شود.»

 

 

پیشتر، کتی فاکس، مدیر دفتر ملی ایمنی حمل و نقل کانادا، در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفته بود که  طبق قوانین سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، ایران اختیار کامل برای هدایت تحقیقات و انتشار نتایج بازخوانی جعبه سیاه را به عهده دارد.

فاکس با اشاره به درخواست گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان این هواپیما برای حضور در روند تحقیقات گفته بود که « اگر کانادا هم هدایت تحقیقات را بر عهده داشت باز هم خانواده‌ها حق حضور در آن را نداشتند چون افراد زیان‌دیده نباید در روند بررسی شرکت کنند.»

فاکس گفته بود سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی اختیارات بیشتری برای تحت فشار گذاشتن ایران دارد تا یک تحقیقات مستقل را پیش ببرد.

در روند بررسی و تحلیل داده‌های جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراین در پاریس که از روز دوشنبه آغاز شده بود، علاوه بر نمایندگان ایران و فرانسه، اوکراین، بوئینگ و دفتر ملی امنیت پرواز آمریکا مستقیما حضور داشتند. 

 نمایندگان دیگر کشورهای درگیر تحقیقات ساقط شدن این هواپیما از جمله کانادا، بریتانیا و سوئد غیر مستقیم در جریان این بررسی‌ها قرار می‌گیرند.

پیشتر دیمیتری کولبا  وزیر خارجه اوکراین گفته بود که کشورش گزارش‌های اولیه ایران مبنی بر خطای انسانی در شلیک به هواپیمای مسافربری را نمی پذیرد و پنج خواسته کشورش از ایران در زمینه تحقیقات پرونده را اعلام کرد.

در همین حال ایران اعلام کرده که روزهای هشتم و نهم خرداد هیاتی برای مذاکره با اوکراین به کی‌یف سفر می کند.





 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More