شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

به رغم تکذیب‌ وزارت خارجه، مشاور خامنه‌ای دریافت طلا از ونزوئلا در ازای بنزین را تایید کرد

 

حدود پنج ماه پس از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی دریافت طلا از ونزوئلا در ازای محموله‌های سوختی را تکذیب کردند، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی این خبر را تایید کرد و گفت طلاها با هواپیما به ایران منتقل شد.

یحیی رحیم‌ صفوی،‌ دستیار ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی،‌ روز یکشنبه ششم مهر گفت: «ما به ونزوئلا بنزین دادیم و شمش طلا گرفتیم و طلاها را هم با هواپیما به ایران آوردیم تا در راه اتفاقی برایش نیفتد.»

خبر مبادله محموله سوختی با شمش طلا را اردیبهشت گذشته الیوت آبرامز، نماینده آمریکا در امور ونزوئلا، اعلام کرد اما گفته‌های او بلافاصله با تکذیب دو مقام جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران، اظهارات این مقام آمریکایی را «بی اساس» خوانده و گفته بود هدف از چنین سخنان و گزارش‌هایی «اعمال فشار بیشتر» بر ونزوئلا و اخلال در روابط دو کشور است.

همان زمان علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت روحانی،‌ نیز گفته بود روابط تهران و کاراکاس به هیچ کشور سومی ارتباط ندارد. 

در آن زمان خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود دولت ونزوئلا که با خزانه خالی مواجه شده، برای ترمیم صنایع فرسوده نفتی خود از ایران کمک گرفته و هزینه‌اش را با شمش‌های طلا داده است.

بلومبرگ به نقل از منابعی که اطلاعات دست‌ اول از این موضوع داشتند ارزش طلاهای ارسالی در ماه آوریل را معادل ۵۰۰ میلیون دلار ذکر کرده بود.   

ایران در آن زمان پنج نفتکش برای انتقال یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه بنزین و آلکیلات به مقصد کاراکاس ‌اعزام کرده بود. تهران و کاراکاس تحت تحریم‌های نفتی دولت دونالد ترامپ قرار دارند که طی ماه‌های گذشته تشدید شده است.

به تازگی نیز بلومبرگ گزارش داد ایران از طریق بارگیری و انتقال نفت این کشور به آسیا در حال کمک به دولت مادورو برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

«ونزوئلا کمونیست است،‌ اما کمکش می‌کنیم»

یحیی رحیم‌ صفوی در اظهارات تازه خود همچنین درباره کمک به دولت مادورو گفت: «امروز ونزوئلایی‌ها کمونیست هستند،‌ اما در مقابل آمریکایی‌ها ایستادند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، او در حاشیه همایشی در تهران، حوزه‌های کمک به ونزوئلا را در زمینه «نرم‌افزاری»، «تشکیل بسیج مردمی» و «دفع حملات سایبری» عنوان کرد.

دستیار ارشد علی خامنه‌ای همچنین اشاره کرد: «هر کشور مسلمان و غیرمسلمان که از ما کمک بخواهد، کمکشان می‌کنیم اما از آنها پول می‌گیریم.»

این مقام نظامی در زمینه کمک به کشورهای منطقه گفت: «ما هر کمکی به عراقی‌ها کردیم دلار نقد گرفتیم،‌ با سوری‌ها قراردادی امضا کردیم که در مقابل چیزهایی را می‌گیریم،‌ البته روس‌ها بیش از ما در سوریه استفاده می‌کنند.»

یحیی رحیم صفوی همچنین گفت «پژوهشگاه دفاع مقدس» قصد دارد «گفتمان مقاومت و مکتب قاسم سلیمانی» را به کتاب تبدیل کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More