شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

به دلیل تامین نشدن بودجه؛ وزارت دفاع بالگرد اطفای حریق به سازمان جنگل ها نمی‌دهد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها خبر داد که وزارت دفاع از دو سال گذشته و به دلیل تامین نشدن بودجه، بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد. در دو آتش‌سوزی در جنگل های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بالگردها با چند روز تاخیر اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

در همین حال علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، با اشاره به تاخیر دو روزه در اعزام بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد  گفت که اگر تجهیزات هوایی زودتر اعزام شده بود، همان روز اول امکان اطفای حریق وجود داشت.

به گفته  عباس‌نژاد، وزارت دفاع  بالگردهای اطفای حریق را برای سازمان جنگل‌ها تأمین می‌کرد ولی به دلیل اختصاص نیافتن بودجه توسط دولت از دو سال گذشته در اینباره «همکاری نمی‌کنند».

 عباس‌نژاد در خرداد ماه سال ۹۸ نیز گفته بود که وزارت دفاع به دلیل پرداخت نشدن بدهی قبلی، بالگرد اطفای حریق در اختیار سازمان جنگل ها قرار نمی دهد.

در همین حال اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران، گفت که بودجه‌ای برای اعزام بالگردهای نیروهای مسلح برای اطفای آتش اختصاص داده شده بود و « طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز این اتفاق افتاد».

او به وضعیت اختصاص این بودجه در چهار سال بعد اشاره نکرد و تنها گفت که «به رغم تمامی تنگناهای موجود نیز نیروهای مسلح با استفاده از چندین فروند بالگرد ترابری و آب پاش عملیات انتقال نیروهای داوطلب و اطفای حریق را در جنگل های شهرستان گچساران انجام دادند».

آتش‌سوزی در مراتع و ارتفاعات دهرود دشتستان که از عصر جمعه دوم اردیبهشت ماه آغاز شده بود، سرانجام پس از پنج روز و به گفته غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، درحالی مهار شد که ۵۴۰ هکتار از مراتع و پوشش درختی این منطقه در آتش سوخته است.

منابع محلی از تاخیر چند روزه در اعزام بالگرد به منطقه به عنوان یکی از دلایل ناتوانی در مهار آتش‌سوزی عنوان می‌کنند. انتشار ویدیویی که نشان می‌دهد نیروهای محلی در حال انتقال کپسول آتش‌نشانی با الاغ به این منطقه بوده‌اند.

جنگل‌ها و مراتع مناطق «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» و اطراف کوه های گناوه لری از توابع شهرستان گچساران عصر روز جمعه دو خرداد ماه آتش گرفت و پس از پنج روز مهار شد.

 بیش از  ۲۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان گچساران در پنج روز گذشته در آتش سوخته است. تابستان سال گذشته نیز ۳۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف شهرستان گچساران طعمه حریق شده بود.

در همین حال فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها همچنین گفت که در طی  روزهای اخیر هشت مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که شدیدترین مورد در جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد رخ داده است.

 

عباس‌نژاد اعلام کرد که موارد دیگر آتش سوزی در استان‌های بوشهر، ایلام و خوزستان رخ داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More