شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: بازرسی‌های سرزده آژانس از ایران در سال ۲۰۲۰ رکورد زد

 

بلومبرگ از رکورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۰ خبر داد و اعلام کرد بازرسی‌های سرزده به طور متوسط ماهانه سه بار صورت گرفته است.

این رسانه، بر اساس یک گزارش آژانس که برای دیپلمات‌ها فرستاده شده و بلومبرگ توانسته به نسخه‌ای از آن دست یابد، نوشت یک پنجم بازرسی‌های سرزده آژانس در سال گذشته میلادی، در ایران صورت گرفت. 

همچنین بر اساس این گزارش، آژانس تعداد بازرسان فعال در ایران را با ۶ درصد افزایش در سال گذشته به ۲۸۵ ناظر رساند.

بازرسی‌های سرزده از تاسیسات اتمی ایران، از جمله معادن اورانیوم و کارگاه‌های سانتریفیوژ، یکی از جنبه‌های مهم توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی بود که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید.

بلومبرگ نوشت در گزارش ۱۱۳ صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «این بازرسی‌ها بر اساس ویژگی‌هایی چون انتخاب تصادفی، غیرقابل پیش‌بینی بودن و دسترسی سریع، صورت می‌گیرد که تاثیر بازدارنده‌شان را در کشورهای محل انجام بازرسی‌ها تقویت می‌کند.»

در این گزارش آمده است آژانس تقریبا ۱۳ درصد بودجه پادمان ۱۷۲ میلیون یورویی خود را در ایران مصرف کرده است. 

به گزارش بلومبرگ، بازرس‌های آژانس در سال جاری میلادی پس از تصویب قانون تعلیق پروتکل الحاقی در مجلس ایران، این توانایی را داشتند که خواستار بازرسی‌های سرزده محدود شوند.

ایران اعلام کرده که اگر مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام به نتیجه برسد، به اجرای پروتکل الحاقی ادامه خواهد داد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان یک پنل تلویزیونی در هفته جاری در وین، با اشاره به زمان کم باقی مانده از توافق دوجانبه آژانس و ایران گفت: «ما در میانه یک روند هستیم. پیش از رسیدن به پایان مهلت، امیدواریم که نوعی از توافق به وجود آید.»

به تازگی وزارت خارجه فرانسه درباره مذاکرات وین تاکید کرد اگر توافقی برای بازگشت ایران به تعهداتش در برجام پیش از پایان موافقت‌نامه فنی دوجانبه میان ایران و آژانس حاصل نشود، طرفین باید برای تمدید این توافق فنی مذاکره کنند.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن از احتمال تمدید توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

این در حالی است که مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته اگر مذاکرات وین تا سوم خرداد به نتیجه نرسد، طبق قانون مصوب مجلس باید دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراکز هسته‌ای خاموش شوند و فیلم‌های ضبط شده در سه ماه گذشته نیز نابود شوند.

دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه ۲۴ اردیبهشت در وین آغاز شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More