شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: اختلاف بر سر کاهش تحریم‌های ایران به اخراج بولتون انجامید

 

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت طرح کاهش تحریم‌های ایران در نهایت منجر شد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، را از دولت خود کنار بگذارد.

بلومبرگ در گزارشی که روز چهارشنبه بیستم شهریور، منتشر شد به نقل از سه منبع آشنا به موضوع، بدون ذکر نام، نوشت روز دوشنبه، طرح کاستن تحریم‌های ایران، با هدف فراهم کردن امکان مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی، در جلسه‌ای در کاخ سفید مطرح شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در جلسه روز دوشنبه در کاخ سفید، بولتون با طرح کاهش تحریم‌های ایران به شدت مخالفت کرده است. در برابر، استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از حامیان این طرح در جلسه روز دوشنبه بوده است.

در نهایت در پایان روز دوشنبه، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، تصمیم می‌گیرد که بولتون را از دولت خود کنار بگذارد. آن‌طور که پیشتر بولتون در پیام توییتری خود ادعا کرده است او در همان شب دوشنبه به ترامپ پیشنهاد داده است که استعفا دهد و  رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به او گفته است: «بگذار در این مورد فردا صحبت کنیم».

با این حال، ترامپ در صحبت‌های روز چهارشنبه خود در میان خبرنگاران در کاخ سفید، به طور مشخص دیدگاه‌های بولتون در قبال کره شمالی و ونزوئلا را به عنوان اشتباه‌های او معرفی کرد.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که ترامپ با رویکرد  مشاور امنیت ملی خود در خصوص مساله خلع سلاح در کره شمالی، بر پایه الگوی لیبی، موافق نیست. همچنین گفته شده بود که اختلاف نظر‌هایی هم در خصوص رویکرد دولت ترامپ در افغانستان و مذاکره مستقیم با طالبان وجود دارد.

 

 

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه خود  در میان خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ایران، احتمال کم شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با هدف فراهم کردن امکان دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، را رد نکرد و گفت: «ببینیم چه پیش می‌‌آید.»

ترامپ همچنین بار دیگر موضع رسمی دولت خود را تکرار کرد که آمریکا به دنبال تغییر رژیم ایران نیست. به گفته رییس جمهوری آمریکا، «ایران ظرفیت دارد و همین‌طور کره شمالی - اقدام‌های ما درخصوص این دو کشور در سطح بسیار بالایی انجام می‌شود. فکر می‌کنم ایران ظرفیت زیادی دارد. آن‌ها مردمی فوق‌العاده هستند. ما به‌دنبال تغییر رژیم نیستیم. امیدواریم بتوانیم توافق کنیم و اگر نتوانیم هم اشکالی ندارد. فکر می‌کنم آن‌ها باید توافق کنند».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز هفته گذشته از امکان ملاقات رییس جمهوری آمریکا با روحانی بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داده بود.

برکناری بولتون، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاهش فشارها بر ایران و تغییر در سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را افزایش داده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More