شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلاتکلیفی ۱۲ ساله لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان؛ دولت و شورای نگهبان مسئولیت نمی‌پذیرند

در حالی که معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده از بلاتکلیفی ۱۲ ساله لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان انتقاد کرده است، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید، این شورا تقصیری در این باره نداشته است. 

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، در مصاحبه با روزنامه شرق همچنین اعلام کرد که یکی از دلایل مخالفت با لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» ارتباط موضوعات مطرح شده در آن با سند ۲۰۳۰ یونسکو بوده است.

ابتکار با اشاره به بلاتکلیفی ۱۲ ساله لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت که شورای نگهبان برای چهارمین بار این لایحه را رد کرده و مجلس اصلاحات مورد نظر این شورا را انجام داده است. او پیش از این نیز خبر داده بود که این لایحه در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان است.

با این حال سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه گفت که این شورا درباره طول کشیدن تصویب این لایحه تقصیری نداشته است. 

عباسعلی کدخدایی اضافه کرد: «ما ایرادات را گفتیم و مجلس می‌توانست به صورت  دو فوریتی یا شکل دیگری آن را برای ما ارسال کند. ارتباطی بین لایحه و جنایت [قتل رومینا اشرفی] نمی‌بینم».

طی روزهای گذشته قتل رومینا اشرفی،‌ دختر ۱۴ ساله در تالش به دست پدرش، با واکنش‌های گسترده در رسانه‌های مکتوب و اجتماعی مواجه شد. قتل این دختر نوجوان همچنین موضوع لوایح و قوانینی مرتبط با حمایت از زنان و کودکان را مطرح کرده بود.

شهریور ماه سال گذشته اعلام شده بود که لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» پس از انجام تغییراتی در آن از سوی قوه قضاییه،‌ به دولت ارسال شده است. قوه قضاییه بخش‌هایی از لایحه اولیه را حذف کرده است.

این لایحه پس از پنج سال در نهایت با عنوان «لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تصویب شده است.

پیش از این صدیقه وسمقی، اسلام پژوه، در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفته بود که این لایحه حتی در صورت تصویب کمکی به حمایت از زنان نخواهد کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت که تصویب این لایحه به دلیل ایرادات مختلف قوه قضاییه چند سال طول کشیده است.

او درباره ایرادات به این لایحه گفت که عده‌ای می‌گویند، این لایحه دستور کار سند ۲۰۳۰ است.

ابتکار اضافه کرد: «در سند ۲۰۳۰ از آب‌ خوردن تا ایجاد توالت تا هوا و خاک و کشاورزی هم لحاظ شده. پس اینها را هم متوقف کنیم؟  یکی از محورهای مهم سند ۲۰۳۰ کشاورزی است. خب تعطیلش کنیم چون در سند ۲۰۳۰ آمده است.»

اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی متوقف شد. 

این سند که شامل ۱۷ هدف توسعه پایدار است در اجلاس سال ۲۰۱۵ میلادی سازمان ملل متحد تصویب شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More