شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بعد از موشک زدن به هواپیمای اوکراینی، ۷۰ درصد تورهای گردشگری به ایران لغو شد

در پی شلیک موشک به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین از سوی پدافند سپاه پاسداران، علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، گفتند که ۷۰ درصد تورهای گردشگری به مقصد ایران لغو شده است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه «طبق آخرین اخبار ۷۰ درصد تورهای خارجی ورود به ایران را لغو کرده‌اند»، گفت که لغو تورهای گردشگری به ایران درآمد هتلینگ و توریسم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تاکنون در کشتیرانی، تردد کامیون‌ها، حضور در سامانه‌های خارجی و بنادر دچار مشکل تحریم بودیم، گفت: «اگر در بحث هوایی هم تحریم شویم مشکلات چند جانبه می‌شود و سرمایه‌گذاری، قرارهای تجاری، مراودات و امکان ورود به یک کشور دیگر دچار چالش می‌شود.»

شریعتی همچنین گفت وقتی در موضوع  مبادلات تجاری و اقتصادی «با ترکمنستان و تاجیکستان که هم مرز هم هستیم مشکل داریم و پرواز مستقیم حذف می‌شود، هزاران نشانه برای کسانی است که می‌خواهند فعالیت تجاری داشته باشند و این موضوع فضا را دچار تشنج و از روند عادی خارج می‌کند.»

او با بیان اینکه «لوفت‌هانزا و هواپیمایی اتریشی اختیار پرواز خود را دارند و لغو می‌کنند»، گفت: «حالا کشوری مثل سوئد نیز اجازه نشستن پرواز ایرانی را نمی‌دهد.»

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، نیز روز گذشته گفت که در پی هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی از سوی پدافند سپاه پاسداران «تمام تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو کرده‌اند.»

رفیعی گفت که تورهای ورودی به ایران از آمریکا و کانادا ۱۰۰ درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰ درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰ درصد، تورهای ورودی آسیا ۶۰ درصد سفرهای خود به ایران را لغو کردند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تاکید کرد که «در شرایط فعلی بیش از ۷۰ درصد کل تورهای ورودی به ایران درخواست‌های خود را لغو کرده‌اند.»

همزمان ولی تیموری، معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، نیز کنسل شدن پروازها و لغو بسیاری از تورهای گردشگری به مقصد ایران را تایید کرد و گفت: «ما آمار دقیقی از لغو تورهای ورودی به کشور نداریم و به بررسی بیشتر نیاز است اما پروازها کنسل شده است.»

تیموری گفت: «من نمی‌دانم این آمار ۷۰ درصدی را بر چه اساسی اعلام کرده‌اند اما ما از این مسائل زیاد داشته‌ایم؛ مانند خروج آمریکا از برجام و یا پرواز پهپادها [سرنگون کردن پهپاد آمریکایی]، ولی تمام این مسائل را حل کرده‌ایم و طبیعی است در این شرایط تعدادی از تورها کنسل شود.»

معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری البته تاکید کرد که «قطعا کسی نمی‌تواند منکر تاثیر بد اتفاقات اخیر در صنعت گردشگری باشد ولی این موضوع می‌تواند با آرامشی که کشور می‌گیرد، حل شود.»

تیموری درباره نامه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور درباره اعلام «شرایط ویژه»، گفت: «شرایط فورس‌ماژور [ویژه] کاملا تبیین‌شده و تعریف دارد ، در قراردادهای همکاری با هتل‌ها و دفاتر، این موضوع پیش‌بینی شده و همه این را می‌دانند  و با اعلام من که نمی‌شود گفت در این شرایط هستیم یا نه.»

او گفت: «پروازها کنسل شده‌اند، پس سازمان هواپیمایی حالت فورس‌ماژور [ویژه] را برای بلیت‌ها در نظر می‌گیرد. طبیعتا پس از آن به محض اعلام سازمان هواپیمایی مبنی بر لغو پروازها، هتل‌ها هم صد در صد همکاری‌های لازم را خواهند کرد، چون این موضوع در قراردادهای جامعه تورگردانان و هتل‌ها آمده است.»

معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «به هرحال وقتی کشوری در مدت زمان کوتاهی در حالت التهاب قرار می‌گیرد، طبیعی است از تعداد سفرها کم شود.»

تیموری اشاره کرد که برای نمایشگاه بین المللی گردشگری در بهمن ماه  از ۳۰ کشور دعوت شده است اما گفت «دعوت» به این معنا نبود که حتما همه آنها در نمایشگاه حاضر شوند و فقط ۶ کشور تاکنون آمادگی خود را برای حضور اعلام کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More