شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بسته شدن تعدادی از جاده‌ها به دنبال بارش برف و کولاک در پنج استان: طوفان استان گلستان را در نوردید

همزمان با بارش برف سنگین در استان‌های اردبیل، گلستان، آذربایجان شرقی، قزوین و گیلان، مدیرکل بحران استان گلستان از وقوع طوفانی با سرعت ۱۲۹ کیلومتر بر ساعت در شهرهای گرگان، کلاله و گنبد کاووس خبر داد و گفت که این طوفان سبب قطع برق و سقوط درختان و خساراتی به منازل مسکونی و تاسیسات شهرها شده است.

رضا قادری، مدیرکل بحران استان گلستان گفت: «طوفانی با سرعت ۱۲۹ کیلومتر بر ساعت گلستان را درنوردید و سبب قطع برق در برخی از شهرها مانند گرگان و کلاله، خسارت به برخی از تاسیسات، تخریب سقف برخی از خانه‌ها، شکسته شدن درختان و سقوط تابلوهای تبلیغاتی شده است.»

قادری افزود که از شهرستان‌های دیگر همچون بندرترکمن، کردکوی و بندرگز سرعت وزش باد تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت هم گزارش شده است.

مدیرکل بحران گلستان از قطع برق در برخی از شهرها مانند گرگان و کلاله خبر داد و گفت که قطع برق درپی وزش باد و پارگی سیم‌ها روی داد.

قادری همچنین گفت که شکسته شدن درختان و سقوط تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای راه در برخی از مسیرها مانند گرگان و کردکوی اتفاق افتاده است که عوامل مربوطه در حال پاکسازی آن هستند.

مدیرکل بحران استان مازندران افزود که خسارت‌ها به خانه و منازل مسکونی تاکنون افتادن بخشی از سقف خانه‌ها به صورت جزئی بوده است و اکیپ‌های بنیاد مسکن خسارت‌های ساختمانی را ارزیابی خواهند کرد.

این مقام استانداری گلستان افزود که هم اکنون شاهد برف و کولاک نیز در محورهای گلستان مانند توسکستان، خوش ییلاق و اینچه برون هستیم و از مردم درخواست می‌شود از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ضرورت تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

این درحالی است که درپی بارش برف، استاندار گیلان در تماس تلفنی با فرمانداران بر آمادگی ستادهای مدیریت بحران برای مقابله با بحران احتمالی برف تاکید کرد.

 گیلان در سال‌های ۸۳، ۸۶ و ۹۸ به دلیل برف سنگین با بسته شدن راه‌ها، قطع برق و آب و گاز، تخریب ساختمان‌ها، و خسارت به صنایع و کشاورزی مواجه شد.

علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، نیز از آماده باش تمامی دستگاه‌های امدادی خبر داد و گفت: «اکیپ‌های راهداری در محورهای اصلی و گروه‌های هلال احمر در پایگاه‌های جاده‌ای استان گیلان استقرار یافته‌اند.»

عباس صابر، فرماندار آستارا، نیز بامداد پنج‌شنبه از بارش برف سنگین در گردنه حیران گزارش داد و گفت که در پی بارش سنگین برف در این محور جلسه اضطراری مدیریت بحران در شهرستان تشکیل شده است.

فرماندار آستارا گفت که در کمتر از هفت ساعت حدود ۲۰ سانتی متر برف در حیران و ۲۵ سانتی متر برف در منطقه ونه‌بین زمین نشسته است.

فرهاد عبدالعلی پور، مدیرکل بحران استانداری اردبیل، نیز گفت که  «در پی بارش برف و کولاک تعدادی از محور‌های مواصلاتی برف گیر اردبیل از جمله مسیرهای اردبیل به نمین و حیران، اردبیل به سرچم و اردبیل به گرمی و بیله‌سوار مسدود شده است و نیروهای راهداری و امدادی در صدد بازگشایی این محورها هستند.»

مدیرکل بحران استانداری اردبیل تاکید کرد که «شدت سرما، بارش و کولاک برف در اردبیل به اندازه‌ای است که در اندک زمانی سطح گذرگاه‌ها را لایه‌ای از برف به ارتفاع حدود پنج سانتیمتر پوشانده است و ادامه این روند به طور یقین سبب اختلال در تردد رهگذران پیاده و سواره خواهد شد.»

گزارش‌ها حاکی است که برخی محورها در استان‌های قزوین و آذربایجان شرقی نیز بر اثر بارش برف مسدود شده یا رفت و آمد در آنها به کندی صورت می‌گیرد و همچنین شماری از خودرها نیز در کولاک محور ورزقان‌سونگون در استان آذربایجان شرقی گرفتار شده‌اند.

همزمان سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف، باران و وزش باد شدید طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ۱۷ استان خبر داد و نسبت به وقوع بهمن در دامنه‌های البرز هشدار داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More