شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بزرگ‌ترین اعتراض ضد دولتی در کوبا طی چند دهه اخیر

هزاران کوبایی روز یکشنبه ۲۱ تیر، در بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی دهه‌های اخیر به خیابان‌ها آمدند. معترضان در حالی که شعار «آزادی» سر می‌دادند، خواستار کناره‌گیری میگل دیاز کانل، رییس‌جمهوری این کشور، شدند.

این اعتراض‌ها در حالی رخ داده است که کوبا با بدترین بحران اقتصادی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، متحد قدیمی این کشور کمونیستی، و افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و مردم از کمبود اقلام ضروری، محدودیت‌ آزادی‌های شهروندی و نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا به خشم آمده‌اند.

به گزارش رویترز، هزاران نفر به خیابان‌های هاوانا، پایتخت کوبا، آمدند و شعار می‌دادند «دیاز کانل کناره‌گیری کن». این در حالی است که گروه‌هایی از حامیان دولت نیز با پرچم کوبا در خیابان بودند و نام فیدل کاسترو، سیاستمدار انقلابی و رهبر سابق کوبا، را فریاد می‌زدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است خودروهای جیپ‌ نیروهای ویژه با تیربار در سطح شهر مشاهده شده‌اند و پلیس در خیابان‌ها حضور سنگینی داشته‌ است.

 شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند نیروهای امنیتی با کمک ماموران لباس‌شخصی ده‌ها نفر را دستگیر کردند و پلیس به اسپری فلفل و ضرب‌و‌شتم معترضان متوسل شد.

دیاز کانل، که رییس حزب کمونیست این کشور هم است، در سخنرانی که عصر یکشنبه از تلویزیون پخش شد، بروز این ناآرامی را به دشمن قدیمی جنگ سرد کوبا، آمریکا، نسبت داد. آمریکا در سال‌های اخیر تحریم تجاری کوبا را که از دهه‌ها قبل برقرار بوده، تشدید کرده است.

دیاز کانل گفت بسیاری از معترضان صادق بودند اما بازیچه «مزدوران» داخلی و کارزارهایی شده‌اند که آمریکا در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخته است و هشدار داد «فتنه‌انگیزی‌های» بیشتر تحمل نخواهد شد و از حامیان دولت خواست با این «فتنه‌انگیزی‌ها» مقابله کنند.

رییس‌جمهوری این کشور ۱۱ میلیون نفری گفت: «از تمام نیروهای انقلابی کشور، تمام کمونیست‌ها می‌خواهیم هر جا که تلاشی برای فتنه‌انگیزی بود به خیابان‌ها بیایند.»

این بزرگ‌ترین اعتراض ضد‌دولتی است که کوبا از سال ۱۹۹۴ به این سو شاهد بوده است و اعتراض‌ها به پایتخت این کشور محدود نبوده و هم‌زمان در بسیاری از شهرها رخ داده است.

کوبا در دو سال گذشته دچار بحران اقتصادی بوده است و دولت تحریم‌های آمریکا و همه‌گیری را مقصر می‌داند اما مخالفان می‌گویند بی‌کفایتی و سیستم تک‌حزبی بانی این وضعیت است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More