شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا بار دیگر پیشنهاد ایران برای معاوضه نفتکش‌ها را رد کرد

دومینیک راب، وزیر امورخارجه بریتانیا یک بار دیگر گفت که این کشور حاضر نیست نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را با نفتکش بریتانیایی توقیف شده در تنگه هرمز معاوضه کند.

وزیر امورخارجه بریتانیا که روز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد در جریان سفر به بانکوک، پایتخت تایلند، سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ما به سمت معاوضه نخواهیم رفت. اگر شخص یا کشوری به صورت غیرقانونی کشتی بریتانیایی را توقیف کرده‌اند، باید قانون و قوانین بین‌المللی اجرا شود.»

این مقام بریتانیایی ضمن هشدار به ایران برای صرنظر از این پیشنهاد، تاکید کرد که بریتانیا یک کشتی را که به صورت قانونی توقیف شده با کشتی که به صورت غیرقانونی توقیف شده تاخت نخواهد زد.

پیشتر نیز دومینیک راب، روز دوشنبه، به رادیو بی‌بی‌سی گفته بود: «تعویضی در کار نیست. قرار نیست به گونه‌ای معامله صورت گیرد. این حقوق بین‌الملل و قوانین نظام قضائی بین‌المللی است که اجرا شده و به همین دلیل است که ما به آن اصرار می‌کنیم.»

وزارت امورخارجه ایران به صورت رسمی پیشنهادی را مطرح نکرده، اما این اظهارات وزیر امورخارجه بریتانیا در واکنش به پیشنهادی است که از سوی کمال خرازی، وزیر پیشین امورخارجه جمهوری اسلامی و رییس کنونی شورای راهبری روابط خارجی این کشور مطرح شد.

خرازی، روز یک‌شنبه، گفت که اگر بریتانیا نفتکش «گریس۱» حامل نفت ایران را آزاد کند، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند.

بریتانیا با متهم کردن ایران به ارسال نفت به سوریه، «گریس۱» را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرده است.

در واکنش به این اقدام بریتانیا، ایران نیز یک نفتکش بریتانیایی را به دلیل آنچه «نقض قوانین بین‌المللی» خواند، در تنگه هرمز توقیف کرد.

پس از آن که بریتانیا پیشنهاد ایران در معاوضه نفتکش‌ها را رد کرد، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز معاوضه کشتی‌های توقیف شده بریتانیایی و ایرانی را «غیرممکن» خواند.

بعیدی‌نژاد در توییتر نوشت: «غیرممکن است مبادله پایاپایی برای کشتی‌های توقیف شده انگلیسی و ایرانی، آن‌گونه که رسانه‌های انگلیسی پیشنهاد می‌کنند انجام شود.»

به گفته بعیدی‌نژاد، بریتانیا کشتی حامل سوخت ایران را به طور غیرقانونی توقیف کرده، در حالی که کشتی این کشور به دلیل تخطی از برخی مقررات مهم حفاظتی/امنیتی در تنگه هرمز توقیف شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More