شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری نماز جمعه در تعدادی از شهرهای زرد ایران یک هفته زودتر از زمان اعلام شده

 

روز ۲۳ خرداد در تعدادی از شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان، رشت، ساری، اراک و شاهرود نماز جمعه برگزار شد. این شهرها از نظر شیوع کرونا زرد اعلام شده بودند. 

برخی از استان‌ها و شهرهایی که نماز جمعه در آنها برگزار شده، در موج اول شیوع کرونا بیشترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان را داشتند.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیش از این اعلام کرده بود که از اول تیرماه نماز جمعه در شهرستان‌های زرد از نظر شیوع کرونا برگزار خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه، شهرهایی که برای اجرای «دقیق دستورالعمل بهداشتی و اقدامات صیانتی» آمادگی داشتند، می‌توانستند نماز جمعه را از ۲۳ خرداد آغاز کنند.

روز ۲۳ خرداد در همه شهرهای استان گیلان و مرکزی نماز جمعه برگزار شد. همچنین همه شهرهای استان اصفهان به جز فریدونشهر و همه شهرهای استان مازندران  به جز گلوگاه نیز شاهد برگزاری نماز جمعه بود.  

این چهار استان به همراه  قم و خراسان رضوی در موج اول شیوع کرونا جزو استان‌هایی بودند که بیشترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان را داشتند. در تعدادی از دیگر شهرهای زرد نیز نماز جمعه برگزار شده است.

وزارت بهداشت ایران روز ۱۵ خرداد وضعیت ۲۴۵ شهرستان ایران از نظر شیوع کرونا را زرد اعلام کرده بود.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، وضعیت تهران، تبریز، اصفهان، اردبیل، کرج، کرمان، ایلام، شهرکرد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، یاسوج، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، قزوین، یزد و همدان زرد است.

در این آمار تنها وضعیت شیراز، مرکز استان فارس، سفید اعلام شده است. وضعیت مشهد، ارومیه، کرمانشاه، بوشهر، بیرجند، بندرعباس و سنندج قرمز اعلام شده بود.

برگزاری نماز جمعه در ۱۳۲ شهرستان ایران که وضعیت شیوع کرونا در آنها سفید اعلام شده است،  از هفته دوم اردیبهشت ماه از سرگرفته شده بود.

پیش از این رهبر جمهوری اسلامی خواستار برگزاری سریع‌تر مراسم‌ مذهبی شده بود.

بر اساس تعریف وزارت بهداشت، اگر طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری شدن روزانه افراد به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، بالای سه نفر باشد، آن شهرستان در وضعیت قرمز است.

اگر متوسط میزان بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حداکثر یک نفر باشد این شهرستان سفید محسوب می‌شود.شهرستان‌هایی که بین شرایط قرمز و سفید باشند زرد محسوب می‌شوند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More