شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس ایران در سایه تحریم و کرونا

 

فرایند برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران در سایه نگرانی‌ها درباره تشدید شیوع بیماری کرونا و با وجود موجی از مخالفت‌ و تحریم‌ از سوی چهره‌های سیاسی و گروه‌های مدنی در سراسر این کشور آغاز شد.

از صبح جمعه دوم اسفندماه رای‌گیری برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس در حالی آغاز شده است که رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی در این انتخابات با انتقاد‌های بین‌المللی و همچنین تحریم انتخابات از سوی گروه‌های سیاسی داخل و خارج کشور مواجه شده است.

تعدادی از گروه‌های سیاسی،‌ حقوق بشری،‌ و زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند در این انتخابات شرکت نخواهند کرد. 

روز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه دوازده زندانی سیاسی زن در نامه‌ای در همین زمینه شرکت در انتخابات را «تاییدی بر نظام حاکم و جنایاتش» خواندند. 

از سویی نیز صدها نفر از دانشجویان برخی دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاه  امیرکبیر، طی تجمع‌های هم‌زمان با چهلم کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین و در اعتراض به سرکوب اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه با شعارهایی همچون «نه صندوق،‌ نه آرا،‌ تحریم انتخابات» به اعلام مخالفت با شرکت در انتخابات پرداختند.

هم‌زمان، تایید رسمی مشاهده آلودگی و مرگ تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در قم و برخی شهرستان‌های دیگر طی روزهای گذشته نگرانی‌ها درباره امکان شیوع این بیماری در تجمع‌ها و حوزه‌های رای‌گیری را افزایش داده است. 

مقام‌های دولت بدون اعلام تمهیدات خاص بهداشتی برای رفع این نگرانی، تاکنون تنها اعلام کرده‌اند که استفاده از استامپ برای رای دادن الزامی نخواهد بود.‌ 

در آستانه انتخابات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ از مردم خواسته بود به خاطر «دوست داشتن ایران» در این انتخابات شرکت کنند و در تهران نیز به «۳۰ نفر» رای بدهند. 

با این حال، اخرین نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) دو روز پیش از انتخابات حاکی‌ است تنها حدود ۲۷ درصد از مردم حوزه انتخابیه تهران برای رای دادن ابراز تمایل کرده‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی کاربران با استفاده از هشتگ‌هایی از جمله «تحریم انتخابات» و همچنین انتشار تصاویری از شناسنامه بدون مهر خود یکدیگر را تشویق به شرکت نکردن در انتخابات می‌کنند. 

در مقابل نیز،‌ کاربران و چهره‌های نزدیک به حکومت توصیه به استقبال از انتخابات و مشارکت در آن کرده‌اند. 

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌جمهوری، هم‌زمان با انداختن رای خود به صندوق، بدون اشاره به آمار مشخصی، حضور مردم را «خوب و معنادار» و «مانند گذشته» توصیف کرد.

از سویی با آن‌ که صداوسیمای جمهوری اسلامی تصاویری از تشکیل صف در برخی حوزه‌های رای‌گیری منتشر می‌کند؛ تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از سوی کاربران در توییتر از خلوت بودن برخی حوزه‌های رای‌گیری در برخی نقاط ایران حکایت داد.

مقام‌های دولت آمریکا این انتخابات را «نمایش تمام‌عیار» خوانده‌اند. 

روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد چهار عضو شورای نگهبان از جمله احمد جنتی دبیر و عباسعلی کدخدایی سخنگوی آن‌ را به اتهام «ممانعت از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

بنا بر اعلام مسئولان جمهوری اسلامی ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر از شهروندان واجد شرایط رای دادن در این انتخابات به شمار می‌آیند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More