شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برکناری رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به دلیل حمایت از یک مدیر افشاگر

رسانه‌های داخلی ایران گزارش کردند سعید نمکی، وزیر بهداشت این کشور، در حکمی قدرت اخوان اکبری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، را از سمتش برکنار کرد. گفته می‌شود دلیل برکناری او حمایت از رییس یکی از بیمارستان‌‌های اردبیل بوده که آمار رسمی درباره تعداد مبتلایان به کرونا در ایران را زیر سوال برده بود.

خبرگزاری صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران، شامگاه شنبه ۲۳ فروردین در خبری نوشت نمکی، شهرام حبیب‌زاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب کرد.

خبرگزاری برنا برکناری اخوان اکبری را «غیرمنتظره» توصیف کرد و نوشت، او از اواخر سال ۹۵ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل منصوب شده و اواخر اسفند ماه نیز به کرونا مبتلا شده بود.

بنا بر گزارش‌ها، برکناری اخوان اکبری به حمایت او از موضع اسماعیل فرزانه، رییس بیمارستان «امام خمینی» اردبیل مرتبط است. اسماعیلی دو هفته پیش در مصاحبه با صدا و سیمای اردبیل گفته بود آمار رسمی اعلام‌شده درباره مبتلایان به کرونا «گوشه‌ای از آمار واقعی» است.

 

 

او گفته بود بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت تنها کسانی که تست کرونایشان مثبت باشد در آمار رسمی لحاظ می‌شوند در حالی که از همه مبتلایان تست گرفته نمی‌شود و بیماری همه افراد با تست تشخیص داده نمی‌شود.

پیشتر، ایران اینترنشنال، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین، نامه محمدحسین بحرینی طوسی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به رییس قوه‌قضاییه، را منتشر کرد مبنی بر اینکه به دلیل «‌اشتباه در محاسبه»، آمار رسمی اعلام شده از مبتلایان به کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، «‌بسیار کمتر از موارد واقعی است».

بحرینی طوسی در نامه خود تاکید کرده آمار رسمی مبتلایان، صرفا شامل کسانی است که «تست پی‌ سی‌ آر» برای آنها انجام شده و مواردی که «‌بر اساس تشخیص بالینی و یا سی‌تی‌ اسکن» مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند را دربرنگرفته است.

بر اساس نامه او، تنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، بیش از ۵ هزار نفر از مبتلایان به کرونا با «‌تشخیص بالینی پزشکان» بستری شدند ولی آمار رسمی در این زمینه صرفا متکی به تست پی سی‌ آر بوده که تنها هزار مورد از مجموع ۳۷۰۰ تست انجام شده بوده است. 

بحرینی طوسی در این نامه که روز ۱۹ فروردین ارسال شده، همچنین گفته بود که در آمار رسمی مبتلایان کرونا در مشهد، افراد دارای «کرونای خفیف» نیز لحاظ نشده‌اند و از آنها تست هم گرفته نشده، در حالی که «‌به صورت واقعی جزء مبتلایان» هستند. 

 رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد در مجلس هم روز هشتم فروردین گفته بود عده زیادی از مبتلایان به کرونا در ایران، بیماران «حاد تنفسی» معرفی می‌شوند.

همچنین پیشتر ایران اینترنشنال به شواهدی دست یافته بود که نشان می‌داد که بیمارستان‌های ایران برای کاستن از آمار قربانیان کرونا، از نوشتن علت واقعی مرگ در برگه گواهی فوت مبتلایان به کرونا خودداری می‌کنند.

به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر وزارت بهداشت و دستگاه‌های امنیتی ایران پزشکان و پرستاران منتقد را تحت فشار قرار داده‌اند تا از اطلاع‌رسانی آنها در مورد کرونا جلوگیری کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More