شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برایان هوک: ما به دنبال راهکار دیپلماتیک در مورد ایران و در کنار مردم ایرانیم

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، بار دیگر با تأکید بر تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت که حکومت ایران تا امروز «بیش از اندازه»  پیشنهاد مذاکره آمریکا را رد کرده است.

او روز جمعه در سفارت آمریکا در لندن تأکید کرد که ایران با حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، در تلاش برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه و خلیج فارس و  به خطر انداختن امنیت کشتیرانی و تجارت جهانی است.

برایان هوک، در این نشست گفت: ما به دنبال یه راهکار دیپلماتیک با ایرانیم و در کنار مردم ایرانیم. آنها می‌دانند. هدف ما، داشتن یک حکومت بهتر برای ایران است. ما نمی‌خواهیم میلیون‌ها دلار صرف خرید اسلحه شود.

ایران همواره با تهدید کشورها می‌خواهد به اهدافش برسد. ما سیاست خارجی خود در برابر ایران را ادامه خواهیم داد.

او گفت: بیت رهبری جمهوری اسلامی ایران میلیاردها پول در اختیارش است و ما آن را تحریم کردیم. 

 

در مسیر قطع درآمد ۵۰ میلیارد دلاری نفت ایرانیم 

پیشتر برایان هوک، با اشاره به تحریم‌های کشورش علیه تهران در لندن گفت شرکت‌های اروپایی می‌توانند برای تجارت بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

به گزارش رویترز، همچنین هوک در مصاحبه با تلویزیون العربیه در بحرین با تایید تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفته بود «از زمان اعمال این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی، صادرات نفت روزانه این کشور از بیش از یک میلیون بشکه به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.»

او همچنین افزود: گروه‌های مرتبط با ایران از جمله حزب‌الله در لبنان و حماس در فلسطین اخیرا با بحران مالی بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند که به دلیل محدودیت حمایت مالی ایران از تروریسم در خاورمیانه است.

به گفته هوک، جمهوری اسلامی ۷۵ درصد منابع مالی حزب‌الله را هر سال تامین می‌کند و در نتیجه «یک جنگجوی حزب‌الله از یک ایرانی عادی بیشتر درآمد دارد.»

او با اشاره به تحریم‌ها علیه دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفت که او توانسته خودش را به ضرر مردم ایران پولدار کند. هوک توضیح داد که علی خامنه‌ای «در امپراطوری مالی خود میلیاردها دلار منابع مالی دارد، و این منابع پول کثیف است.»

این دیپلمات آمریکایی گفت اگر کشورش در برجام می‌ماند، ایران در حوزه فعالیت هسته‌ای کشوری متخاصم‌تر و قوی‌تر می‌شد.

 

ترامپ از تماس ایران استقبال می‌کند

او با اشاره به تمایل رییس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: «او بارها تکرار کرده که از هر تماسی از جانب ایران استقبال می‌کند.» رییس گروه اقدام ایران همچنین با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران گفت ایران بارها پیشنهاد مذاکره را رد کرده است.

این موضع‌گیری هوک در حالی است که ترامپ در حاشیه نشست گروه جی-۲۰ در اوزاکای ژاپن اعلام کرد برای حل مساله ایران عجله‌ای ندارد.

هوک در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش فشارها بر ایران گفت اگر ما جلوی تقویت ایران در یمن را نگیریم، آن‌ها «در موقعیت بستن تنگه هرمز قرار می‌گیرند.»

رییس گروه اقدام ایران اضافه کرد: «ما تحریم‌ها را به قدری تشدید می‌کنیم که ایران تصمیم بگیرد مثل یک حکومت عادی باشد.»

او تاکید کرد که آمریکا به دنبال «تغییر نظام» در ایران نیست، بلکه می‌خواهد «رفتار ایران» تغییر کند.

این مقام دیپلماتیک آمریکا همچنین اشاره کرد که «ما در مسیر سلب۵۰ میلیارد دلار درآمد ایران از نفت هستیم.» او در همین زمینه هشدار داد که ما هرگونه واردات نفت از ایران را با تحریم مواجه می‌کنیم.

پیشتر، رسانه‌ها از دریافت نخستین محموله نفت از ایران توسط چین پس از لغو معافیت‌های نفتی آمریکا خبر داده بودند. در واکنش به این موضوع، هوک گفت آمریکا اخبار در مورد واردات نفت خام از ایران به چین را مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

همزمان با افزایش تنش های لفظی تهران و واشینگتن و هشدار ایران درباره کاهش تعهدات برجامی، گروه جی-۲۰ امروز در ژاپن موضوع تنش‌های خاورمیانه را در دستور کار خود قرار داده است. رهبران کشورهای حاضر در این نشست موضوع ایران را در دستور دیدارهای دوجانبه خود قرار داده‌اند.

در وین، پایتخت اتریش نیز نمایندگان کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه گرد هم می‌آیند تا در قالب کمیسیون برجام موضوع حفظ این توافقنامه را بررسی کنند. تهران این نشست را «آخرین فرصت برای حفظ برجام» خوانده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More