شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گفت‌وگوی اختصاصی ایران‌اینترنشنال با رییس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا

برایان هوک: دلیل ترس رژیم ایران از شفافیت مالی، پول‌هایی است که به اسد و حوثی‌ها می‌دهد

 

برایان هوک، رییس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «رژیم ایران از شفافیت نظام بانکی بیم دارد، چون نمی‌خواهد پول‌هایی که صرف اسد و حوثی‌ها می‌کند آشکار شود.»

این مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه دهم آذرماه، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایران‌اینترنشنال گفت که ایران در یمن هیچ منافعی ندارد. اما او ازسوی دیگر، از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه حمایت کرد.

آقای هوک، روز پنج‌شنبه ۸ آذرماه، در یک نشست خبری با ارائه فهرست بلندی از تسلیحات ایرانی که در یمن و بحرین و افغانستان کشف و ضبط شده است، ایران را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده بود.

 

گفت‌وگوی اختصاصی محمد منظرپور، سردبیر شمال آمریکای ایران‌اینترنشنال، با برایان هوک: 

 

متن کامل گفت‌وگو با رییس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا:

 

  • آقای هوک، شما دیروز در یک نشست رسانه‌ای شماری‌از تجهیزات و اقلام نظامی را به‌نمایش گذاشتید که توسط عربستان‌سعودی در یمن و بعضا از نقاط دیگر منطقه کشف شده بود و به گفته شما، مبدا این تسلیحات ایران بوده است. اما هم‌زمان، گزارش‌هایی منتشر شده از اینکه تسلیحات آمریکایی هم در یمن به‌دست گروه‌های افراطی مثل داعش و القاعده افتاده است. پاسخ شما به این گزارش‌ها چیست؟

 

  • با توجه به شواهدی که من دیروز عرضه کردم، بسیار روشن است که ایران درحال ارسال موشک‌های بسیار مهلک برای حوثی‌ها در یمن بوده است. همان‌گونه که در مصاحبه خبری دیروز مشهود بود، موشک‌های کشف‌شده، آرم و علائم مشخص فارسی‌ دارند. اگر نگاه کنید به موشکی که به فرودگاه بین‌المللی ریاض شلیک شده بود، می‌بینید که در مجتمع صنعتی شهید باقری در ایران تولید شده است. این سند غیرقابل انکاری است که نشان می‌دهد ایران درحال صادرات موشک به یمن است. ایران هیچ منافع موجهی در یمن ندارد. آن‌ها در تلاش‌اند تا یمن را لبنانیزه کنند. همان مسیری که حزب‌الله لبنان طی کرد را الگو قرار داده‌اند و می‌خواهند نوعی حضور در یمن را سازماندهی کنند. ما فکر نمی‌کنیم که یمن را می‌شود تنها گذاشت، چون ایران قطعا می‌کوشد که منطقه خلیج [فارس] را بی‌ثبات کند. ما خیلی تلاش کرده‌ایم تا ثبات را به منطقه بازگردانیم و ایران این ثبات و سایر کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

 

  • آیا شما تأیید نمی‌کنید که مساله حوثی‌ها در یمن حتی به پیش از انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد، یعنی این غائله‌ای نیست که ایران در یمن ایجاد کرده باشد؛ حوثی‌ها بخش لاینفکی از جامعه و ملت یمن‌اند.

 

  • جنگ در یمن حدود سه‌سال و نیم پیش آغاز شد و ایران تصمیم گرفت تا با سازماندهی، آموزش و تسلیح حوثی‌ها وارد این جنگ شود. شیوه عمل ایران، چه در سوریه و چه در عراق، این است که هرگاه بحرانی را در این کشورها مشاهده می‌کنند، وارد می‌شوند و آن بحران را تشدید و تعمیق می‌کنند و مدت آن را امتداد می‌دهند.

 

  • شما به عراق و سوریه اشاره کردید. در عراق، ایران زمانی مداخله نظامی کرد که دولت مرکزی عراق و حتی دولت اقلیم خودگردان کردستان عراق، از ایران درخواست کمک کردند؛ زمانی‌که داعش بخش عمده عراق را اشغال کرده بود و حتی اربیل در خطر سقوط قرار داشت. آیا فکر نمی‌کنید ایران نفش مثبتی در آن مناقشه علیه داعش ایفا کرد؟

 

  • من بر تمرکز ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بر شکست داعش تمرکز می‌کنم. وقتی که او به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، از جیمز متیس، وزیر دفاع خواست تا طرحی را برای شکست داعش تدوین کند؛ و ما در زمان بسیار کوتاهی، موفق شدیم که بیش‌از ۹۸ درصد از اراضی تحت کنترل داعش را آزاد کنیم. ما در سوریه نیروهایی داریم تا نسبت‌به شکست پایدار داعش اطمینان حاصل کنند. اما در رابطه با عراق، ما به‌شدت با مداخله ایران در امور داخلی عراق مخالفیم و در کنار دولت عراق می‌ایستیم تا از حق حاکمیت ملی خود در مقابل دخالت‌های ایران دفاع کند.

 

  • اگر برگردیم به سوریه، شما به حضور نیروهای آمریکایی در سوریه اشاره کردید. مبنای قانونی حضور نیروهای آمریکایی در سوریه چیست؟ آیا شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در این‌باره صادر کرده که ما از آن بی‌اطلاعیم یا دولت سوریه از آمریکا درخواست کمک نظامی کرده است؟ چه مجوز قانونی برای حضور نیروهای آمریکایی در آنجا وجود دارد؟

 

  • نیروهای آمریکایی به استناد قانون حق استفاده از نیروهای نظامی که بعد از حمله یازدهم سپتامبر ازسوی کنگره تصویب شد، در آنجا هستند؛ لذا ما بر اساس اختیارات کنگره و با هدف شکست پایدار داعش آنجاییم و رییس جمهوری متعهد است که این اتفاق بیفتد. دیپلمات‌های ما هم در سوریه‌اند، به‌عنوان بخشی از یک فرایند سیاسی با هدف برگزاری انتخابات و تدوین یک قانون اساسی جدید در آن کشور، ولی تا وقتی که نیروهای سپاه پاسداران ایران بر هزاران شبه‌نظامی نظارت می‌کنند، ما هیچ‌وقت یک سوریه باثبات نخواهیم داشت.

 

  • اگر بازگردیم به نقش گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، ازسوی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، گلایه‌های زیادی می‌شنویم که نسبت‌به شرایط بسیار سخت اخذ ویزا برای بستگانشان معترض‌اند؛ همچنین ارسال دارو و اقلامی از این قبیل به ایران مشکل شده است. آیا گروه اقدام ایران هیچ تلاشی برای کاهش آلام این گروه در نظر دارد؟

 

  • بله، ما این کار را می‌کنیم. به نظر من سوال شما دو جنبه دارد. یک جنبه آن بحث ویزاست. رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و این، مشکلات امنیتی عظیمی برای ما در صدور ویزا ایجاد می‌کند. ما می‌دانیم که رژیم ایران مایل است از نظام روادید برای حملات تروریستی استفاده کند. پس بار دیگر قربانیان اصلی رژیم ایران، مردم ایران‌اند. مردم ایران بیش‌از حد از سلطه این رژیم رنج برده‌اند. اما در جنبه دوم سوال شما، بحث کمک‌های انسان‌دوستانه، ما معافیت‌هایی را منظور کرده‌ایم و رژیم ایران از آن‌ها اطلاع دارد و فکر می‌کنم مردم ایران هم می‌دانند که مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، به‌صراحت در شمول معافیت‌های تحریمی قرار گرفته‌اند تا اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران می‌توانند این اقلام را دریافت کنند. اما این وظیفه اصلی رژیم ایران است. مردم ایران می‌دانند که این رژیم، خودش را ثروتمند کرده و اطمینان حاصل کرده است که عناصرش همیشه به این محصولات دسترسی دارند، ولی مردم همیشه این امکان را ندارند.

 

  • من از معافیت‌هایی که برای اقلام انسان‌دوستانه لحاظ شده، آگاهم؛ ولی مشکلی که وجود دارد، این است که بانک‌های بین‌المللی حاضر نیستند برای صادرات این اقلام به ایران، گشایش اعتبار کنند، چون از تحریم‌ها بیم دارند. ایالات متحده چه اقدامی می‌تواند برای رفع این مشکل انجام دهد؟

 

  • فکر می‌کنم سوال درست این است که رژیم ایران، می‌تواند چه کاری برای حل این مشکل انجام دهد. ما یک نظام مالی شفاف و پاسخگو داریم و رژیم ایران چنین نظامی ندارد. تمام این بانک‌های اروپایی و سایر بانک‌های جهانی از تعامل با بانک‌های ایرانی نگران‌اند، چون آن بانک‌ها از استانداردهای بانکی تبعیت نمی‌کنند. ولی این به خواست رژیم است، چون آن‌ها نمی‌خواهند که دنیا بتواند پول‌هایشان را ردیابی کند؛ چون اگر پولشان قابل ردیابی بود، همه می‌دیدند پولی که باید صرف مردم ایران شود، به اسد در سوریه و به شبه‌نظامیان در یمن و لبنان منتقل می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More