شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برایان هوک در تونس: به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه رژیم ایران هستیم

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با تاکید بر این که حکومت ایران برای مردم خود و کشورهای منطقه خاورمیانه خطرناک است، نسبت به پیامدهای عدم تمدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم تسلیحاتی هشدار داد و از تصمیم واشنگتن برای افزایش تحریم‌ها علیه حکومت تهران خبر داد.

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، در چارچوب یک سفر دوره‌ای به تونس رفته تا با مقام‌های این کشور درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کند. 

تونس اکنون یکی از کرسی‌های اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اختیار دارد.

هوک، روز یکشنبه پنجم مرداد، در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط گفت: «ما پروژه‌ای داریم که در تلاش هستیم از سوی همه اعضای شورای امنیت، چه اعضای دائم و چه اعضای غیردائم به تصویب برسد، تا تحریم‌هایی که از سیزده سال پیش آغاز شده، تمدید شود.»

او هشدار داد عدم تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، «به معنی صادرات بیشتر سلاح از ایران به سوی یمن، سوریه، عراق و لبنان خواهد بود و سلاح‌های ایرانی بیشتری به حزب‌الله و حماس و دیگران می‌رسد. ما این اقدام را در کلیت و جزئیات آن رد می‌کنیم.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: «ما در این مذاکرات به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه رژیم ایران، به دلیل صادرات مداوم اسلحه سنگین از این کشور به کشورهای همسایه و همچنین به دلیل حمایتش از تروریسم و شبه‌نظامیان مسلح در یمن و کشورهای خاورمیانه و برخی دیگر از کشورهای منطقه و جهان هستیم.»

این مقام دولت آمریکا همچنین این اتهام را که تحریم‌های آمریکا به جای رژیم، مردم ایران را هدف قرار داده، رد کرد و گفت: «این حرفی است که رهبران رژیم می‌زنند، ولی در عمل متفاوت است.» 

او اضافه کرد: «ما از ماه نوامبر گذشته، شاهد تظاهرات علیه رهبران جمهوری اسلامی به دلیل سیاست داخلی و به هدر دادن میلیاردها دلار در این ۴۱ سال هستیم.»

هوک با بیان این که جمهوری اسلامی این پول را به جای توسعه اقتصادی ایران خرج جنگ‌های منطقه کرده، گفت: «ما خواهان دخالت در امور داخلی ایران نیستیم، اما اجازه نمی‌دهیم اسلحه بیشتری در اختیار ایران قرار بگیرد، زیرا این کشور آنها را در منطقه پخش می‌کند.»

سفر هوک به تونس همزمان با تشکیل دولت جدید این کشور است. هوک قرار است در این سفر دوره‌ای، پس از تونس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی نیز سفر و درباره ایران با مقامات آن کشورها نیز گفت‌وگو کند.

مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پمپئو، تاکنون بارها خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شدند که مهلت آن روز ۱۸ اکتبر به پایان می رسد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More