شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گفت‌وگوی اختصاصی ایران‌اینترنشنال با مدیر گروه «اقدام برای ایران» در وزارت خارجه آمریکا

برایان هوک: ایران باید از اقدامات تهدیدآمیز دست بردارد

 

برایان هوک، مدیر گروه «اقدام برای ایران» در وزارت‌خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الناز کیانی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال که روز چهارشنبه چهارم مهرماه، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، گفت: «ما یک پیام روشن برای ایران داریم و آن اینکه از اقدامات مختلف تهدیدآمیزش در منطقه، دست بردارد.  اقداماتی مثل تروریسم، حملات سایبری، اقدامات نظامی، پولشویی، برنامه هسته‌ای و موشکی و حمایت مالی از تروریسم. ما داریم به دنیا یادآوری می‌کنیم که ایران چه خطراتی برای منطقه و صلح و امنیت منطقه دارد.»

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در اواخر مردادماه، از راه‌اندازی «گروه اقدام برای ایران» در آن وزارت‌خانه خبر داد که وظیفه هماهنگی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را برعهده دارد و ریاست آن با «برایان هوک»، مدیر پیشین سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکاست.

 

مدیر گروه «اقدام برای ایران» در ادامه گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، با اشاره به صحبت‌های روز سه‌شنبه مایک پمپئو مبنی‌بر «غیرقانون‌مند بودن حکومت جمهوری اسلامی ایران»، گفت که هیچ حکومتی به‌اندازه‌ آن‌ها قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا نمی‌گذارد.   

در پاسخ به سوالی درمورد شکاف ایجادشده میان ایالات متحده آمریکا با اتحادیه اروپا، روسیه و چین درمورد اعمال تحریم‌ها بر ایران، برایان هوک گفت که از نظر او، رسانه‌ها درمورد اختلافات آمریکا با متحدان اروپایی‌اش مبالغه می‌کنند و متحدان آمریکا درمورد تهدیدات ایران، با آن کشور هم‌عقیده‌اند، اما درمورد برجام اختلاف نظر دارند که باوجود آن، می‌توانند با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.    

او روابط آمریکا با متحدان عربش در حوزه خلیج‌فارس مانند امارات متحده عربی، عربستان‌ سعودی و بحرین را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: «همه دنیا درمورد تهدیدهای ایران متفق‌القول‌اند».

مدیر گروه «اقدام برای ایران» همچنین گفت در گفته‌های مقامات دولت ترامپ، هیچ‌جا سخن از تغییر رژیم ایران نیست و دولت آمریکا خواهان تغییر رفتار رژیم ایران است. او آینده‌ کشور ایران را بسته به اراده مردم ایران دانست و افزود که «آمریکا می‌خواهد درکنار مردم ایران بایستد، به‌جای اینکه در کنار رژیم ایران بایستد». هوک حمایت‌نکردن دولت آمریکا از مردم ایران در دوران جنبش سبز را خطایی بزرگ خواند و گفت دولت فعلی آمریکا، همچون دولت قبلی عمل نخواهد کرد و «رییس جمهوری و معاون او در جریان اعتراضات دی‌ و بهمن‌ماه ۹۶ در ایران گفته‌اند که در همبستگی با مردم ایران و در تأیید حمایت از صدای مردم ایران برای اصلاحات، کارهایی را انجام می‌دهیم».

او همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد بیمارانی که در اثر کمبود دارو به‌دلیل تحریم‌ها در ایران، رنج می‌کشند، گفت: «من مبنای سؤال شما را نمی‌پذیرم. کسانی که بیشترین آسیب را از رفتار رژیم ایران می‌بینند، مردم ایران‌اند. چالش‌های انسانی که مردم ایران با آن مواجه می‌شوند، نتیجه سوء‌مدیریت رژیم ایران در زمینه اقتصاد و محیط‌زیست است. طرح تحریم آمریکا، استثناهای روشنی در رابطه با تحویل غذا و دارو دارد که ادامه خواهد داشت. وقتی شما به ۳۹ سال تباهی دیکتاتوری مذهبی نگاه می‌کنید، می‌بینید که آن‌ها مردم را تحت فشار قرار داده‌اند و چشمانشان را بسته‌اند. همه پول‌ها را برای فعالیت‌های انقلابی‌شان خرج کرده‌اند و ماجراجویی‌های خشونت‌باری را هم در سوریه، عراق، یمن و لبنان پی‌گیری کرده‌اند. کاری که رژیم ایران باید انجام بدهد، این است که پولی را که برای جنگ‌های خارجی روانه می‌کند، برای مردمش سرمایه‌گذاری کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More